У статті висвітлений життєвий шлях Миколи Семеновича Ширая (1870–1938 рр.). Особлива увага приділена його долі після 1933 р., саме цей рік в історіографії є останнім в житті єпископа. Його подальша доля після 1933 р., не вивчалась. Новизна нашої робити полягає в тому, що ми висвітлили факти із життя М.С. Ширая після 1933 р. завдяки аналізу кримінальної справи 1938 р. У статті вперше репрезентовані матеріали щодо біографії єпископа з Державного архіву Чернігівської області, Галузевого Державного архіву Служби безпеки України та Центрального державного архіву вищих органів влади та управління України у м. Київ. У наших висновках ми припускаємо що М.С. Ширай був агентом ДПУ, а згодом НКВС. Крім того, ми визначили його громадянську позицію, посилаючись на його вислови у кримінальній справі. За допомогою почеркознавчого аналізу порівняли підпис єпископа на кожній сторінці протоколів. За нашими спостереженнями до нього не застосовували фізичний або психологічний тиск. Припускаємо, що засудження М.С. Ширая до розстрілу пов’язане з його приналежністю до Української автокефальної православної церкви.
The article covers the life path of Mykola Semenovich Shirai (1870–1938). Special attention is paid to his fate after 1933, precisely this year in historiography is the last in the bishop’s life. His further fate after 1933 was not studied. The novelty of what we are doing is that we highlighted the facts from the life of M. S. Shiray after 1933, thanks to the analysis of the criminal case of 1938. The article presents for the first time materials on the biography of the bishop from the State Archives of the Chernihiv Region, the Branch State Archives of the Security Service of Ukraine and the Central State Archive of the highest bodies of government and administration of Ukraine in the city of Kyiv. In our conclusions, we assume that M. S. Shirai was an agent of the DPU, and later of the NKVD. In addition, we determined his citizenship by reference to his statements in the criminal case. With the help of handwriting analysis, the bishop’s signature on each page of the protocols was compared. According to our observations, no physical or psychological pressure was applied to him. We assume that M. S. Shirai’s sentence to be shot is connected with his membership in the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church.