У статті автором здіснено обґрунтування розвивального блоку авторської психотехнології забезпечення стресостійкості корабельного фахівця. Зазначається, що ос-новні завдання розвитку стійкості до стресу передбачають управління рівнем стресогенно-сті тієї ситуації, у якій опинився корабельний фахівець; модерацію власного психічного стану, відновлення після пережитого негативного впливу стрес-чинників, а також створення необ-хідних умов для розвитку стійкості до стресу. До цих умов віднесено: психоедукацію, в проце-сі якої учасник збагачує власні знання про стрес, його ґенезу і подальший розвиток, способи подолання, стресу, стійкість до стресу як одну із ключових властивостей особистості кора-бельного фахівця; уявлення про психологічний інструментарій, за допомогою якого здійсню-ється психічна саморегуляція та управління стресовими станами; набуття та розширення репертуару під час занять навичок саморегуляції емоційних станів, прийомів і технік віднов-лення після деструктивного впливу пережитого стресу. Розвивальний блок психотехнології базується на застосуванні різного роду тренінгів, які відкривають широкі перспективи для опанування богатим репертуаром прийомів і методів психічної саморегуляції, що, безперечно, сприятиме успішному подоланню стресових станів. До пошуку та застосування спеціальних технік, які допомагають купіювати стрес, автор підійшов із позиції тренінгу відповідних на-вичок. Оскільки тренінги є активним засобом особистісно-орієнтованого навчання, перевага надається саме їм як груповій формі занять, оскільки лише у групі рівних, таких, що спільно вирішують поставлені завдання, кожен здатен формувати і розвивати ініціативну поведін-ку у когнітивній сфері. Програму тренінгів розроблено з врахуванням традиційних принципів навчання, у ній використовуються такі процедури, які допоможуть засвоїти нові методики подолання стресу, а також здійснювати моніторинг та оцінку прогресу у цій сфері.
In the article, the author substantiates the developmental block of the author’s psy-chotechnology for ensuring stress resistance of a ship’s specialist. It is noted that the main tasks of developing stress resistance include managing the level of stressfulness of the situation in which the ship’s specialist finds himself; moderation of his own mental state, recovery from the negative impact of stressors, as well as creating the necessary conditions for the development of stress resistance. These conditions include: psychoeducation, in the course of which the participant enriches his/her knowledge of stress, its genesis and further development, ways of overcoming it, stress resilience as one of the key personality traits of a ship’s specialist; understanding of the psychological tools used to perform mental self-regulation and management of stressful conditions; acquisition and expansion of the repertoire of skills for self-regulation of emotional states, methods and techniques for recovery from the destructive effects of stress. The developmental block of the psychotechnology is based on the use of various types of training that open up broad prospects for mastering a rich repertoire of techniques and methods of mental self-regulation, which will undoubtedly contribute to the successful overcoming of stressful conditions. The author approached the search for and application of special techniques that help to manage stress from the perspective of training the relevant skills. Since train-ings are an active means of personality-oriented learning, preference is given to them as a group form of training, since only in a group of equals, who jointly solve the tasks, everyone is able to form and develop proactive behaviour in the cognitive sphere. The training programme is based on traditional learning principles and uses procedures that will help them learn new stress management techniques, as well as monitor and evaluate their progress in this area.