In contemporary culture, the media, especially the digital media, occupy a central position. Already previously, the traditional mass media largely determined the shape of the cultural environment. Nowadays, because of the proliferation of digital technologies, the role and importance of the media have increased even further. In this situation, the ability to function in this new, more and more digital cultural environment becomes crucial. In its first part, the article discusses the concept of digital literacy and the related concepts of media literacy and information literacy. The article then outlines the importance of actively working to increase digital literacy also in language teaching and learning, and in its last part it discusses practical steps that can be taken in this regard.
У сучасній культурі медіа, особливо цифровим, належить центральне місце. Уже раніше традиційні масмедіа значною мірою визначали форму культурного середовища. Нині, через поширення цифрових технологій, роль і значення медіа ще більше зросли. У цій ситуації здатність функціонувати в новому, дедалі більш цифровому культурному середовищі набуває вирішального значення. У першій частині статті розглядається поняття цифрової грамотності та пов’язані з ним поняття медіаграмотності й інформаційної грамотності. Далі у статті підкреслюється важливість активної роботи над підвищенням цифрової грамотності також у викладанні та вивченні мов, а в останній частині обговорюються практичні кроки, які можна зробити в цьому напрямі.