У статті авторка аналізує власний досвід роботи у шкільному театрі, а після – у дитячій театральній студії, формулює етапи створення та досягнення успіху студії «Арлекін». На початку створення колективу завданням керівниці було поєднання школярів через театральний гурток для розвитку творчих здібностей особистості, але згодом, поширюючи свої знання, навички й особистий досвід, вона розширює роботу з дітьми, доповнює майстер-класами видатних театральних фахівців, запрошує акторів і режисерів, психологів, коуча-практика. Після 2014 року набір у студію починається із трьох років. Змінюється навчальний процес. Якщо раніше метою шкільного театру була якісна постановка вистави, то згодом суттю дитячого театру стають освіта та розвиток дитини, якість процесу підготовки не стільки кожної п’єси, скільки кожного студійця – не лише як творчої індивідуальності, а й як особистості, здатної до культуротворчості. Пропоноване навчання формує уявлення про специфіку театрального мистецтва, допомагає зрозуміти й оцінити власні можливості в даній області, воно забезпечує умови для виховання та розвитку художнього смаку шляхом освоєння різних пластів людської культури. До студії залучаються фахові викладачі.
Theater as a means of personality formation occupies one of the first places among other types of children’s creativity, for children it is a source of information about the world around them and the laws of life, it makes children’s think about the meaning of human existence and the depths of the human soul. In the article, the author analyzes her own experience in the school theater, and then at the children’s theater studio, formulates the stages of creation and success of the Harlequin studio. At the beginning of the creation of the team, the task of the manager was to unite schoolchildren through a theater circle to develop the creative abilities of the individual, but subsequently spreading her knowledge, skills and personal experience, she expands the work with children, complementing the master classes of outstanding theater specialists, inviting actors and directors, psychologists and practicing coach. After 2014, enrollment in the studio begins at the age
of three. The educational process is changing. If earlier the goal of the school theater was a high-quality production of the play, then later the education and development of the child becomes the essence of the children’s theater, the quality of the preparation process not so much of each play as of each member of studio – not only as a creative individual, but also as a person capable of culturе-creation.