У статті розглянуто основні характеристики аксіологічного компонента
дослідницької компетентності майбутніх психологів та його роль у подальшій професійній
діяльності студентів-психологів. Узагальнюючи погляди українських та зарубіжних вчених,
автор дійшов до висновку, що аксіологічний компонент дослідницької компетентності психолога характеризується сформованістю цінності дослідницької діяльності, розвиненості потреби в цій діяльності і спрямованості її на досягнення результатів. З’ясовано, що основними
рушійними силами у цій сфері є потреба успішно виконувати поставлене завдання, інтерес
до дослідницької діяльності, прагнення до реалізації цінностей, пов’язаних із дослідницькою
компетентністю. Науково обґрунтовано та встановлено фактичний стан сформованості
аксіологічного компонента дослідницької компетентності студентів освітньої програми
«Практична психологія». Для збору емпіричних даних щодо актуального стану сформованості
аксіологічного компонента дослідницької компетентності студентів-психологів використовувались такі методики, як анкета «Мотивація дослідницької діяльності студентів» (адаптована за І. М. Буциком) та опитувальник цінностей професії Д. Сьюпера (Donald Super’s Work
Values Inventory (WVI). Дослідження включало три етапи: аналіз теоретико-методичних наукових джерел, збір емпіричних даних від студентів, розрахунок групового значення рівня сформованості аксіологічного компонента дослідницької компетентності майбутніх психологів.
Отримані результати щодо визначення домінуючої цінності у реалізації дослідницької компетентності показали, що студенти-психологи (як першокурсники, так і студенти ІІ-ІV курсів)
не пов’язують своє кар’єрне зростання та конкурентоздатність з високим рівнем сформованості дослідницької компетентності. Загалом отримані дані на констатувальному етапі
експерименту свідчать про наявність певних недоліків у професійній підготовці майбутніх
психологів щодо формування аксіологічного компонента дослідницької компетентності.
The article discusses the main characteristics of the axiological component of the research competence of future psychologists and its role in the further professional activity of psychologist students. Summarizing the views of Ukrainian and foreign scientists, the author came to the conclusion that the axiological component of a psychologist’s research competence is characterized by the
formation of the value of research activity, the development of the need for this activity and its focus
on achieving results. It has been found that the main driving force in this field is the need to successfully perform the assigned task, interest in research activity, and the desire to realize values related
to research competence. The actual state of formation of the axiological component of the research
competence of the students of the “Practical Psychology” educational program at the time of the ascertainment stage of the pedagogical experiment was scientifically substantiated and established. To
collect empirical data on the current state of development of the axiological component of the research competence of psychology students, such methods were used as the questionnaire “Motivation
of students’ research activity” (adapted from I. M. Butsyk) and the questionnaire by D. Super (Donald
Super’s Work Values Inventory (WVI). The research included three stages: analysis of theoretical and
methodological scientific sources, collection of empirical data from students, calculation of the group
value of the level of formation of the axiological component of the research competence of future psychologists. The results obtained regarding the determination of the dominant value in the realization
of the research competence of future psychologists showed that future psychologists (both first-year
students and students of II-IV years) do not associate their career growth and competitiveness with a
high level of research competence formation. In general, the data obtained at the ascertainment stage
of the experiment indicate the presence of certain deficiencies in the professional training of future
psychologists regarding the formation of axiological component of research competence.