В умовах реформування вітчизняної освіти актуалізується питання формування академічної культури, яка відображає ставлення до відносин, цінностей і способів поведінки, які є спільними для всіх членів освітнього простору. Система академічних цінностей формується відповідно до базових цінностей конкретної культури, які властиві академічній спільноті. Задані цінності визначають стиль поведінки, стиль комунікації, рівень мотивації, активність. Поняття академічної культури аналізується крізь призму аксіологічного підходу, який дозволяє простежити взаємини в академічному середовищі на мікро-, мезо- та макрорівнях. Набули осмислення фундаментальні цінності академічної культури й академічної доброчесності, на яких повинен базуватися та реалізовуватися освітній процес. Показником сформованості академічної доброчесності є усвідомлення та дотримання цінностей чесності, довіри, справедливості, поваги, відповідальності та мужності. Зроблено висновки, що академічна культура як соціокультурне явище заснована на цінностях професіоналізму, соціальної відповідальності, самовираження та саморозвитку. З огляду на це високий рівень академічної культури, дотримання принципів академічної доброчесності стають обов’язковими умовами підвищення якості освіти.
In the context of reforming a national education, the issue of developing an academic culture is becoming relevant. Such a culture shall reflect attitudes toward relationships, values, and behavioral patterns that are common to all educational space members. The system of academic values is formed in accordance with the basic values of a specific culture, which are characteristic of the academic community. The set values determine the behavior style, communication style, level of motivation, activity. The concept of academic culture is analyzed through the lens of an axiological approach, which allows us to trace and observe relationships in the academic environment at the micro, meso, and macro levels. The fundamental values of academic culture and academic integrity, on which the educational process should be based and implemented, were well considered. An indicator of the established academic integrity is the awareness and adherence to the values of honesty, trust, justice, respect, responsibility and courage. It was concluded that academic culture as a sociocultural phenomenon is based on the values of professionalism, social responsibility, self-expression and self-development. In view of this, a high level of academic culture, compliance with the principles of academic integrity become mandatory conditions for improving the education quality.