У статті розкрито досвід впровадження навчального курсу «Педагогіка партнерства та супервізії» в освітній процес підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня
вищої освіти освітньо-професійної програми «Початкова освіта» Українського державного
університету імені Михайла Драгоманова.
Сьогодні є актуальним не тільки питання реалізації педагогіки партнерства у освітніх
закладах, а й внесення змін у освітні програми та навчальні плани підготовки майбутніх
учителів і формування їх професійної компетентності до педагогічного партнерства. Саме
тому в даній публікації узагальнено досвід фахової підготовки майбутніх учителів до реалізації партнерської взаємодії в умовах НУШ, проаналізовано її зміст на магістерському
рівні та представлено досвід впровадження навчального курсу «Педагогіка партнерства та
супервізії».
Аналіз досвіду підготовки здобувачів магістерського рівня вищої освіти спеціальності 013
Початкова освіта до впровадження педагогіки партнерства в українських ЗВО показав, що
в окремих вишах є навчальні курси, що безпосередньо сприяють формуванню відповідних компетентностей («Педагогіка партнерства», «Педагогічне партнерство з різними соціальними
інститутами», «Психолого-педагогічні основи партнерської взаємодії в освітньому процесі»),
а є навчальні курси, що опосередковано готують майбутнього вчителя до педагогічного партнерства (технології навчання освітніх галузей у початковій школі, педагогічні інновації, інклюзивна освіта).
У статті охарактеризовано мету, завдання та програмні результати вивчення курсу
«Педагогіка партнерства та супервізії» освітньої програми «Початкова освіта» магістерського рівня в УДУ імені Михайла Драгоманова. Розкрито особливості змістового наповнення
курсу, що охоплює такі важливі питання як історія розвитку педагогіки партнерства та
реалізація її ідей в умовах НУШ, партнерська взаємодія вчителя з учнями та батьківською
громадою, педагогічні конфлікти та їх вирішення засобами педагогіки партнерства, сутність
та призначення партнерської супервізії та наставництва, нормативно-правове забезпечення наставництва і супервізії в НУШ, роль та відповідальності супервізора, наставника.
Узагальнено досвід упровадження традиційних та інтерактивних методів та форм навчання студентів у рамках курсу «Педагогіка партнерства та супервізії», що сприяли формуванню їх фахової компетентності до педагогічного партнерства.
The article presents the experience of implementing the educational course “Partnership and Supervision Pedagogy” into the educational process of training students of the second (master’s) level of higher education in the educational-professional program “Primary Education” at the
Dragomanov Ukrainian State University.
Today, not only the implementation of partnership pedagogy in educational institutions is relevant, but also the modification of educational programs and curriculum for training future teachers,
as well as the cultivation of their professional competence for educational partnership. Therefore, the
publication summarizes the experience of professional preparation of future teachers for implementing partnership interactions within the framework of the New Ukrainian School (NUSh), analyzes its
content at the master’s level, and presents the experience of integrating the educational course “Partnership and supervision pedagogy.”
The analysis of the experience of preparing master’s level students in the field of specialty 013 “Primary Education” in Ukrainian higher education institutions (HEIs) prior to the implementation of partnership pedagogy found out that certain HEIs offer courses directly contributing to the development of
relevant competencies (“Partnership Pedagogy,” “Pedagogical Partnership with Various Social Institutions,” “Psychological-Pedagogical Foundations of Partnership Interaction in Education”). Additionally,
there are courses that indirectly prepare future teachers for educational partnership (“Teaching Technologies for Educational Fields in Primary School”, “Pedagogical Innovations”, “Inclusive Education”).
The article describes the purpose, objectives, and program outcomes of the course “Partnership
and Supervision pedagogy” within the educational program “Primary Education” at the master’s level
at Dragomanov Ukrainian State University. The distinctive features of the course content are singled
out, encompassing crucial topics such as the historical evolution of partnership pedagogy and the realization of its concepts within the context of the New Ukrainian School (NUSh), the teacher’s partnership interactions with students and the parent community, pedagogical conflicts and their resolution
through partnership pedagogy strategies, the essence and purpose of partnership supervision and
mentoring, the regulatory framework supporting mentoring and conducting supervision within NUSh,
as well as the roles and responsibilities of a supervisor and mentor.
The experience of implementing traditional and interactive teaching methods and forms of student
education within the course “Partnership and Supervision Pedagogy” has been synthesized. These
methods and forms facilitated the development of students’ professional competence for educational
partnership.