У статті представлено проблему моделювання сучасного інклюзивного освітнього середовища як складного системного о’бєкта, де системоутворювальним відношенням
є зв’язок умов підтримки та активної участі усіх суб’єктів освітнього середовища із врахуванням розмаїття освітніх потреб. Отримані в емпіричному дослідженні дані ілюструють
теоретичні положення про те, що спеціальні умови як заходи підтримки студентів з особливими освітніми потребами можуть ставати підґрунтям їхньої активної участі в освітньому процесі за умови формування суб’єктного запиту на підтримку на основі рефлексії власних інтересів і труднощів. На усій вибірці, незважаючи на значні відмінності між закладами
освіти, чітко простежувалася загальна характеристика – ступінь реальної участі студентів
у формах роботи був помітно меншим за ступінь усвідомлення можливостей участі. Як засвідчили дані дослідження, саме у формах участі, що відображають інтереси та усвідомлені
потреби студентів, умови підтримки, що надаються, більшою мірою перетворюються на реалізовувані можливості й забезпечують включення у спільну діяльність. Таким чином, створені в закладах освіти спеціальні умови, спрямовані на підтримку ініціативи й активності
тих, хто навчається, виявляються затребуваними у тих формах діяльності, в яких студенти
виявляють зацікавленість або усвідомлено визнають власні труднощі. Для переходу від створених умов у закладі освіти до можливостей активної участі студентів в освітньому процесі
необхідна робота з виявлення спільно зі студентами їхніх інтересів, труднощів і з формування освітнього запиту. У цьому разі буде надано підтримку суб’єктності студентів, а не лише
створено зовнішні умови для задоволення певних освітніх потреб. Така робота потребує застосування певних психолого-педагогічних технологій (спільно-розподіленої діяльності педагогів та студентів, рефлексивно-діяльнісного підходу, включення студентів до проектування
індивідуальної освітньої траєкторії).
. The article presents the problem of modelling the modern inclusive educational environment as a complex system object, where the system-forming relationship is the connection between
the conditions of support and active participation of all subjects of the educational environment, taking into account the diversity of educational needs. The data obtained in the empirical study illustrate
the theoretical proposition that special conditions as measures to support students with special educational needs can become the basis for their active participation in the educational process, provided
that a subjective request for support is formed on the basis of reflection on their own interests and difficulties. Despite the significant differences between educational institutions, a common characteristic
was clearly observed throughout the sample – the degree of actual student participation in the forms
of work was significantly lower than the degree of awareness of the opportunities for participation.
As the study data showed, it is in the forms of participation that reflect the interests and perceived
needs of students that the conditions of support provided are more likely to turn into realisable opportunities and ensure inclusion in joint activities. Thus, the special conditions created in educational
institutions to support students’ initiative and activity are in demand in those forms of activity in
which students show interest or consciously recognise their own difficulties. In order to move from the
existing conditions in an educational institution to opportunities for active participation of students
in the educational process, it is necessary to work with students to identify their interests, difficulties
and formulate educational needs. In this case, students’ subjectivity will be supported, and not just
external conditions will be created to meet certain educational needs. Such work requires the use of
certain psychological and pedagogical technologies (jointly distributed activities of teachers and students, a reflective and active approach, and the inclusion of students in the design of an individual
educational trajectory).