У статті проаналізовано значення громадянської освіти у фаховій підготовці
майбутніх учителів на базі Університету Осло (Королівство Норвегія). Стисло висвітлено
зміст навчальних програм для студентів, що опановують професію вчителя за освітніми рівнями «Бакалавр», «Магістр», а також здобувачів наукового ступеня Ph.D.
З’ясовано, що на базі Університету Осло освітні програми для здобувачів освіти різняться
як за терміном навчання, так і за подальшими можливостями у працевлаштуванні. Навчальний заклад пропонує і однорічний курс із практичної педагогічної освіти (Praktisk-pedagogisk
utdanning) (для тих, хто уже здобув освітній ступінь магістра), і навчання на Лекторській
програмі (Lektorprogrammet) упродовж п’яти років для здобуття освітнього ступеня «Магістр» та отримання права працювати вчителем. Функціонують також програми з підготовки бакалаврів (терміном у 3 роки). Однак така освіта не дає права на викладання, натомість дозволяє створювати курси чи посібники, працювати адміністратором у закладі
освіти або проводити позашкільні заняття. На основі зібраної нормативної джерельної бази
зроблено висновки, щодо реалізації змісту громадянської освіти у освітніх програмах підготовки майбутніх освітян.
Встановлено, що з 2023 року в університеті функціонує нова міждисциплінарна ініціатива – UiO: Democracy. Її діяльність об’єднує чотири дослідницьких групи, серед яких: «Science and
Democracy», «Voicing Democracy», «The Medicalisation of Democratic Rights in the Debate about
Abortion (MEDRA): The US, Ireland and Argentina» та «Objections to democracy». Кожна з груп
займається дослідженням конкретної проблеми пов’язаної з питаннями демократії, як от:
пошук зв’язків між демократією та наукою, дослідження демократичних мотивів у різножанрових творах від 1750 року і до цього часу, аналіз думок щодо обмеження чи розширення прав
на аборти, а також пошуком відповідей на запитання: «Чи потрібна демократична система
на сучасному етапі розвитку суспільства?». До роботи з кожного питання залучені фахівці
різних факультетів.
Виокремлено перспективні напрямки упровадження норвезького досвіду з реалізації змісту
громадянської освіти у фаховій підготовці майбутніх учителів початкової школи в Україні.
The article analyses the importance of civic education in the professional training of
future teachers at the University of Oslo (Norway). The content of the curricula for students studying
to become teachers at the Bachelor’s and Master’s levels, as well as Ph.D. students, is briefly described.
It has been found that at the University of Oslo, educational programmes for students differ both
in terms of the duration of study and further employment opportunities. The educational institution
offers a one-year course in practical teacher education (Praktisk-pedagogisk utdanning) (for those
who have already obtained a master’s degree) and a five-year Lecturer Programme (Lektorprogrammet) to obtain a master’s degree and the right to work as a teacher. There are also bachelor’s degree
programmes (3 years). However, such education does not give the right to teach, but allows for the
creation of courses or manuals, work as an administrator in an educational institution, or conduct extracurricular activities. Based on the collected normative source base, conclusions are drawn regarding the implementation of civic education content in educational programmes for future educators.
It is established that since 2023, a new interdisciplinary initiative, UiO: Democracy. Its activities
unite four research groups, including: «Science and Democracy», «Voicing Democracy», «The Medicalisation of Democratic Rights in the Debate about Abortion (MEDRA): The US, Ireland and Argentina»
and «Objections to democracy». Each of the groups is researching a specific problem related to democracy, such as finding connections between democracy and science, exploring democratic motifs in
works of various genres from 1750 to the present, analysing opinions on the restriction or expansion of
abortion rights, and seeking answers to the following questions: «Is a democratic system necessary at
the current stage of society’s development?». Experts from different faculties are involved in the work
on each issue.
Promising areas for the implementation of Norwegian experience in implementing the content of
civic education in the professional training of future primary school teachers in Ukraine are highlighted.