The article highlights the peculiarities of forming life and professional plans of schoolchildren in the context of environmental education. It is determined that life plans are much broader and include professional plans as one of their components. It is explained that a life plan is an image of a desired, meaningful future, which includes the professional future of a person as a labour subject. It is proved that life and professional plans are closely related to such personality characteristics as motives, interests, inclinations, values, orientations, orientation of self-awareness, etc. It is noted that environmental education is one of the development strategies and a continuous
process of education and upbringing of an individual aimed at forming a system of knowledge, skills, value orientations, moral, ethical and aesthetic relations which ensure the environmental responsibility of an individual and society as a whole for the state and improvement of the environment. This position allows us to perceive environmental education as an important means of shaping the life and professional plans of schoolchildren. The criteria for the formation of life and professional plans in the context of continuous environmental education are allocated: motivational and value; cognitive; and activity. The content of the criteria and indicators for assessing the level of formation of life and professional plans of schoolchildren has its own characteristics in the context of environmental education. When determining the criteria and their components for the formation of life and professional plans of school students, as well as for the selection of the content of environmental education, it is taken into account that students need not only to form systems of environmental knowledge about the interaction of living beings and the environment, but also environmentally appropriate behaviour that allows them to realise their involvement in the development of nature, as well as the understanding that deviations from the general principles of nature’s existence are dangerous and have a detrimental effect on both nature and humans. Thus, environmental awareness is a systemic element in the formation of students’ life and professional plans in the process of environmental education.
У статті висвітлено особливості формування життєвих та професійних планів школярів в умовах екологічної освіти. Визначено, що життєві плани є значно ширшими та містять професійні як одну із своїх складових. Розтлумачено, що життєвий план – це образ бажаного, осмисленого майбутнього, до якого належить професійне майбутнє особистості як суб’єкта праці. Доведено, що життєві та професійні плани тісно пов’язані з такими характеристиками особистості як мотиви, інтереси, схильності, цінності, орієнтації, спрямованість самосвідомості тощо.
Зазначено, що екологічна освіта є однією із стратегій розвитку та безперервним процесом навчання і виховання особистості, спрямованим на формування системи знань, вмінь, ціннісних орієнтацій, морально-етичних та естетичних відносин, які забезпечують екологічну відповідальність особистості та суспільства у цілому за стан і покращення навколишнього світу. Така позиція дозволяє сприймати екологічну освіту як важливий засіб формування життєвих та професійних планів школярів.
Виокремлено критерії сформованості життєвих та професійних планів в умовах безперервної екологічної освіти: мотиваційно-ціннісний; когнітивний; діяльнісний. Зміст критеріїв та показників оцінки рівня сформованості життєвих і професійних планів школярів має свої особливості в умовах екологічної освіти. При визначені критеріїв та їхніх складових сформованості життєвих і професійних планів учнів шкіл, а також для обрання змісту екологічної освіти враховано, що у школярів необхідно не лише сформувати системи екологічних знань щодо взаємодії живих істот та навколишнього середовища, але й екологічно доцільну поведінку, яка дозволяє їм усвідомити свою причетність до розвитку природи, а також розуміння того, що відхилення від загальних принципів існування природи небезпечне згубно впливає і на неї, і на людину. Таким чином, екологічна свідомість є системотворчим елементом сформованості у учнів життєвих і професійних планів у процесі екологічної освіти