Тема та зміст статті зумовлені пошуком нових форм, методів та засобів формування у молодших школярів знань про довкілля в контексті безпекової ситуації в країні. Висвітлено підходи до тлумачення складників довкілля та їх класифікації, зокрема природно-го, предметного (антропогенного) і соціального довкілля. Доведено у результаті аналізу фа-хових джерел першочергову роль екскурсій, спостережень, дидактичних ігор, навчальних про-єктів, дослідницьких завдань для формування у здобувачів дошкільної та початкової освіти знань про довкілля.Охарактеризовано віртуальні екскурсії, як важливу форму навчання сучасних учнів, яка від-різняється від реальної екскурсії віртуальним відображенням реально існуючих об’єктів (музеїв, парків, вулиць міст тощо), створює умови для самостійного спостереження та збору необхід-них фактів і проводиться за допомогою технічних засобів. Вказано на доцільності дотримання її етапів: підготовчого, основного, післяекскурсійного. Особливу увагу зосереджено на видах післяекскурсійної роботи, таких як: виготовлення виробів за ідеями та схемами експонатів і презентація їх на заняттях; розробка тематичних плакатів, лепбуків чи піктограм; створення усних монологічних висловлень (розповіді, опису) самостійно та з опорою на музейні матеріали; комплектування тематичних фотоальбомів і коментування елементів на відповідних темах уроків, виконання навчальних проєктів за результатами побаченого тощо.Запропоновано перелік вітчизняних та зарубіжних сервісів з віртуальними екскурсіями для роботи вчителя початкової школи: Google Art Project, Україна Incognita, AirPano та інші. вернено дослідницьку увагу на підготовку майбутніх учителів до формування в учнів знань про предметне довкілля засобами віртуальних екскурсій під час вивчення спецкурсу «Навчання через гру». На прикладі творів мистецтва, в яких відображається поняття «час» та став-лення людини до нього, проілюстровано етапність підготовки студентів до виконання цієї діяльності. Наголошено на важливості використання методу філософських діалогів, фокусу-вання уваги майбутніх учителів на емоційних станах, пов’язаних із радістю відкриття ново-го, як ключових факторів підвищення ефективності освітнього процесу в контексті проблеми дослідження.
The theme and content of the article are conditioned by the search for new forms, meth-ods and means of forming knowledge about the environment among junior school students in the context of the security situation in the country. The article presents approaches to the interpretation of environmental components and their classification, in particular, the natural, subject (anthropogenic) and social environment. Based on the analysis of professional sources, the primary role of excursions, observations, didactic games, educational projects, research tasks in the formation of environmental knowledge in preschool and primary education is proved.The article describes virtual excursions as an important form of teaching modern students, which differs from a real excursion by a virtual representation of real objects (museums, parks, city streets, etc.), creates conditions for independent observation and collection of necessary facts and is carried out with the help of technical means. The expediency of observing its stages is indicated: preparatory, main, post-excursion. Special attention is paid to the types of post-excursion work, such as: making handicrafts based on the ideas and patterns of the exhibits and presenting them in the classroom; developing thematic posters, notebooks or icons; creating oral monologues (stories, descriptions) in-dependently and based on museum materials; compiling thematic photo albums and commenting on the elements on relevant topics of teaching; completing educational projects based on the results of what they have seen, etc.The article offers a list of domestic and foreign services with virtual tours for primary school teach-ers: Google Art Project, Ukraine Incognita, AirPano and others. The research attention is paid to the training of future teachers on the formation of pupils’ knowl-edge of the subject environment through virtual tours in the framework of the special course «Learning through play». The stages of preparation of students for this activity are illustrated by means of works of art reflecting the concept of «time» and the human attitude towards it. The importance of using the method of philosophical dialogues to focus the attention of future teachers on the emotional states associated with the joy of discovering new things as key factors in improving the effectiveness of the educational process in the context of the research problem is emphasised.