Дисертацію присвячено дослідженню дидактичних умов реалізації особистісноорієнтованого навчання курсантів у вищих юридичних навчальних закладах. У роботі здійснено аналіз ґенези особистісно-орієнтованого навчання в контексті європейської культурно-історичної парадигми. Розкрито зміст особистісно-орієнтованого навчання та окреслено його структуру. Виокремлено особливості курсанта вищого юридичного навчального закладу як суб’єкта педагогічного процесу. На підставі аналізу теоретичних основ особистісно-орієнтованого навчання побудовано дидактичну модель реалізації особистісно-орієнтованого навчання курсантів у вищих навчальних юридичних закладах. У роботі подано характеристику дидактичних умов особистісно-орієнтованого навчання курсантів та визначено шляхи реалізації цих умов у юридичних вишах.
The dissertation deals with the didactic conditions of realization of cadets personalityoriented training at higher law educational establishments. The genesis of personalityoriented training in the context of cultural and historical paradigm has been analyzed. The content and structure of this type of education have been defined in the work. Since a cadet is a subject of pedagogical process, his/her characteristics as a participant possessing equal rights in the educational process have been determined. On the basis of the personality-oriented training, a didactic model of realization of cadets personality-oriented training at higher law educational establishments has been suggested. Special attention has been paid to the description of didactic conditions and determining the ways of realization of cadets personality-oriented training at higher law educational establishments. In the process of pedagogical experiment the author examines the complex of didactic conditions of realization of cadets personality-oriented training and determines the influence of the mentioned conditions on the cadets’ motivation of advance, cognitive activity, self-determination and subjectivity.