У дисертації здійснюється аналіз принципу ненасилля у педагогічній концепції О.С.Нілла. Проаналізовані провідні положення діяльності заснованої ним школи Саммерхілл, яка діє на засадах надання учням повної свободи, залучення до самоврядування, поваги їх прав та інтересів. Визначений внесок англійського педагога в історію педагогіки. На основі вивчення та аналізу творів О.С.Нілла педагогічного змісту встановлено, що системоутворюючим принципом його педагогічної концепції є ненасилля. Проведений історичний екскурс у становлення ідей ненасилля. На основі досвіду школи Саммерхілл розроблені рекомендації щодо
застосування принципу ненасилля в організації навчального процесу в освітніх закладах України.
The dissertation research is devoted to the analysis non-violence principle in the pedagogical conception of A.S.Neill. The leading principles of founded by him Summerhill school have been analyzed. It advocates pupils’ freedom, bringing them into self-government, respecting their rights and interests. The contribution of the English pedagogue into the History of Pedagogics has been defined. On the basis of study and analysis of A.S.Neill’s pedagogical works it has been found out that the non-violence principle is a leading principle of his pedagogical conception. A historical excursus into the development of nonviolence ideas has been carried out. On the basis of Summerhill school experience the recommendations on the use of non-violence principle in the organization of educational process in educational establishments of Ukraine have been formulated.