In the book “as-Sira”, Salim ibn Zekwan has presented the essential codes of the Kharijites/Ibadi thought and the relationship between faith and politics in the early period. In “as – Sira” he reflected the specific examples of the Kharijites/Ibadi thought in faith and action context by using explanation of events of the time of Hazrat Osman and Hazrat Ali. Also, Salim has become one of the important figures of this thought by evaluating political events in the context of faith. Religion is one of the most effective values in the life of an individual and society. It is a motivation that influences, directs and gives enthusiasm and spirit to the individual and society. Therefore, religion does not serve any political, legal, individual and social purpose. Also, it cannot be sacrificed to a false belief or thought and fanaticism. When religious texts are taken out of their context, they can be misunderstood. One of the problematic reasons for religious fanaticism is the commentaries that contradict the purpose when they assign a meaning to divine orders and apply them to daily life. It causes chaos and discomfort trying to force your own political and intellectual views as absolute truths and imposing them on others. As a result of that people are directed to the wrong direction and purpose, they are divided, grouped, separated and become enemies to one another. Thus, religion, which its real purpose is making people live in unity, equality and sense of brotherhood, appears as a problem and chaos by being got off its point. Especially, it turns into means of violence, oppression and chaos in the hands of some malicious people. The Holy Quran has established the faith as high and sacred value principles. It invites people to believe in these values independently and gives people the freedom to accept or reject the values of Islamic faith. It does not accept any pressure or direction on this subject. Allah has not given a right to anyone or organization to make pressure or coercion in worships. The Quran has ordered Prophet Muhammad to preach revelation and not to put pressure upon this issue.
У книзі «ас-Сіра» Салім ібн Зекван представив основні коди думки хариджитів/ібадітів і зв’язок між вірою та політикою в ранній період. У «ас – Сіра» він відобразив конкретні приклади думки хариджитів/ібадітів у контексті віри та дії, використовуючи пояснення подій часів Хазрат Османа та Хазрат Алі. Крім того, Салім став однією з важливих фігур цієї думки, оцінюючи політичні події в контексті віри. Релігія є однією з найдієвіших цінностей у житті oсобистості та суспільства. Це мотивація, яка впливає, спрямовує та додає ентузіазму та духу особистості та суспільству. Тому релігія не служить жодній політичній, юридичній, індивідуальній чи соціальній меті. Крім того, його не можна приносити в жертву хибним переконанням чи думкам і фанатизму. Коли релігійні тексти вириваються з контексту, вони можуть бути неправильно зрозумілі. Однією з проблемних причин релігійного фанатизму є коментарі, які суперечать меті, коли вони надають значення божественним наказам і застосовують їх у повсякденному житті. Це викликає хаос і дискомфорт, намагаючись нав’язати свої власні політичні та інтелектуальні погляди як абсолютну істину та нав’язати їх іншим. Внаслідок цього людей спрямовують не в той бік і ціль, вони роз’єднуються, групуються, роз’єднуються і стають ворогами один одному. Таким чином, релігія, справжньою метою якої є змусити людей жити в єдності, рівності та почутті братерства, постає проблемою та хаосом, коли її збивають із цілі. Зокрема, воно перетворюється на засіб насильства, гноблення та хаосу в руках деяких зловмисників. Священний Коран встановив віру як принцип високої та священної цінності. Він заохочує людей самостійно вірити в ці цінності та дає людям свободу приймати або відкидати цінності ісламської віри. Він не сприймає жодного тиску чи вказівок щодо цього питання. Аллах не дав права нікому чи організації чинити тиск чи примушування в поклонінні. Коран наказує пророку Мухаммаду проповідувати одкровення і не тиснути на це питання.