Статтю присвячено дослідженню багатовимірності культурних репрезентацій дизайну. Основний акцент зроблено на освітньо-виховних можливостях дизайну у сучасних складноструктурованих контекстах. Показано, що розвиток промислового дизайну змінює й способи духовного та культурного виробництва. Доведено, що дизайн пронизує різні аспекти повсякденного життя, сприяючи самореалізації людини та формуванню її ціннісних орієнтацій, естетичного смаку та культури споживання. Сучасний дизайн і архітектура розглядаються як носії гуманістичного та етичного потенціалу, що віддає перевагу досвіду людей у їхньому антропогенному середовищі. У статті доводиться нагальна потреба активізації гуманістичних, освітніх і навіть терапевтичних аспектів дизайну. Ця актуальність пояснюється зростаючим впливом дизайну на глобальне суспільство та його здатністю гармонізувати існування. В статті вказуйтеся що надаючи численні можливості для самовираження, дизайн сприяє творчості та спонукає до самоаналізу, навіть під час звичайного споживання. На засадах міждисциплінарного синтезу, здійснений комплексний аналіз дизайну іграшки та обґрунтовується важливість якісних дизайнерських рішень у сфері промислового дизайну, споживачами якого є діти. Доведено, що для посилення освітньо-виховного потенціалу даного виду дизайну важливою є взаємодія дизайнерів, психологів та педагогів, бо в іншому випадку можна не досягти бажаного ефекту від продукту. Особливо важливо уникнути цієї загрози та виявити освітньо-виховну перспективність промислового дизайну у постіндустріальному суспільстві, яке надає широкі перспективи для реалізації людської креативності, але й посилює споживацьку активність, що може привести до капсулізації людини у світі речей.
The article focuses on the exploration of the multidimensional aspects of cultural representations within design. The primary emphasis lies in highlighting the educational and developmental possibilities of design within contemporary intricate contexts. It is demonstrated that the evolution of industrial design also transforms avenues for spiritual and cultural production. The article substantiates the notion that design permeates various facets of daily life, contributing to human self-realization and the formation of value orientations, aesthetic preferences, and consumer culture. Contemporary design and architecture are positioned as carriers of humanistic and ethical potential, prioritizing individuals' experiences within their anthropocentric environments. The article advocates for the pressing necessity to activate the humanistic, educational, and even therapeutic dimensions of design. This relevance is underpinned by the escalating influence of design on global society and its potential to harmonize existence. It is highlighted that by offering numerous opportunities for self-expression, design fosters creativity and encourages introspection, even in routine consumption. Through the lens of interdisciplinary synthesis, a comprehensive analysis of toy design is conducted, underscoring the significance of high-quality designsolutions within the realm of industrial design, especially when the intended recipients are children. The article establishes that collaborative interactions among designers, psychologists, and educators are essential to amplify the educational potential of this design category. Neglecting such collaboration may hinder the intended impact of the products. This notion gains particular importance in recognizing the educational and developmental prospects of industrial design in a post-industrial society. This epoch offers extensive prospects for human creativity while also amplifying consumer activity, which holds the potential to immerse individuals within a materialistic world.