Метою даної статті є застосування мультидисциплінарного підходу до мистецького твору, виявлення культурних кодів, розкриття його перцептивного образу як «фігури пам’яті» за Яном Ассманом. Методологічною основою дослідження є семантичний аналіз та іконологічна інтерпретація мистецьких образів, конотацій та ремінісенцій. Науковою новизною дослідження є комплексний полідискурсивний підхід, застосований до одного твору мистецтва. Такий підхід надає можливість означити його палімпсестний, інтертекстуальний та інтермедіальний характер, а також важливий сенс у теорії соціальної пам’яті.У статті проаналізовано філософсько-культурологічні смисли, ремінісценції та історико-культурні конотації мистецького твору заслуженого художника України Віктора Олексенка. Філософсько-символічна реальність мистецтва актуалізована крізь призму знакового сенсу художнього твору та окремих його символів і концептосфер. Нашарування принципів кольорознавства, іконографічних та геральдичних схем, когнітивної психології, історії та філософії візуального мистецтва перетворюють живописний твір на метатекст культури. Простеження мотивів і смислів, культурно-семіотичних рецепцій та візуальних ремінісценцій у мистецько-візуальному конструкті твору дозволяє переосмислити національні духовні цінності та сакралізовані образи української культури, що набувають архетипового значення. Особливу увагу приділено питанням мистецького втілення філософії та ментальності кордоцентризму, принципів геометричних гештальтів та геральдичного образу козака з мушкетом, декоративності та орнаментованості як складової традицій українського бароко. Аналіз і конкретизація семантичного виміру візуальної мови твору дозволяє припустити можливість його перцептивного впливу на формування та актуалізацію політики пам’яті засобами мистецтва.
The purpose of this article is to apply a multidisciplinary approach to a work of art, to identify cultural codes, and to reveal its perceptual image as a “memory figure” according to Jan Assmann. The methodological basis of the study is semantic analysis and iconological interpretation of artistic images, connotations and reminiscences. The scientific novelty of the study is a comprehensive polydiscursive approach applied to one work of art. This approach makes it possible to identify its palimpsest, intertextual and intermedial character, as well as its important meaning in the theory of social memory.
The article analyses the philosophical and cultural meanings, reminiscences, and historical and cultural connotations of the artwork by the Honoured Artist of Ukraine Viktor Oleksenko. The philosophical and symbolic reality of art is actualised through the prism of the iconic meaning of the artwork and its individual symbols and concepts. The layering of the principles of colour science, iconographic and heraldic schemes, cognitive psychology, history and philosophy of visual art turn a painting into a metatext of culture. Tracing the motives and meanings, cultural and semiotic receptions and visual reminiscences in the artistic and visual construct of the work allows us to rethink national spiritual values and sacralised images of Ukrainian culture that acquire archetypal significance. Particular attention is paid to the artistic embodiment of the philosophy and mentality of cordocentrism, the principles of geometric gestalt and the heraldic image of a Cossack with a musket, decorativeness and ornamentation as part of the Ukrainian Baroque traditions. The analysis and specification of the semantic dimension of the visual language of the work suggests the possibility of its perceptual influence on the formation and actualisation of the politics of memory by means of art.