У статті на основі публікацій у районній пресі 1935–1940 рр., архівних матеріалів Національного архіву українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства, праць провідних україн-ських керамологів, спогадів колишніх працівників артілей проаналізовано особливості організації праці гончарів у артілях одного з найбільших гончарних осередків України – Опішні – упродовж 1929–1960 рр. Наголошено на впливі радянської ідеологічно-пропагандистської системи на масштаби виробничої діяльності в артілях, організацію виробництва, політичну свідомість працівників, творчу роботу майстрів. Визначено позитивні та негативні наслідки такого впливу. Прослідковано процеси переведення кустарного гончарного виробництва на рейки промисловості. З’ясовано особливості та основні відмінності в роботі артілей «Художній керамік» та «Червоний гончар». Систематизовано виставки, в яких брали участь працівники артілі «Художній керамік», та їхні результати, оскільки вони були своєрідною демонстрацією досягнень працівників досліджуваних промислових підприємств визначеного періоду. Саме виставки виступали своєрідним індикатором творчої діяльності майстрів на противагу суто виробничій. Особливу увагу приділено безпосередньо самій організації роботи гончарів, а саме матеріально-технічному забезпеченню, умовам праці, рівню заробітної плати, облаштуванню робочих місць, тривалості робочого дня, наявності доступу до додаткових послуг.
The article, based on publications in the district press from 1935 to 1940, archival materials of the National Archive of Ukrainian Pottery of the National Museum-Reserve of Ukrainian Pottery, the works of leading Ukrainian ceramologists, memories of former workers of the pottery, analyzes the peculiarities of the organization of the work of potters in the pottery artel of one of the largest pottery centers of Ukraine – Opishnya – during 1929–1960. The influence of the Soviet ideological and propaganda system on the scale of production activities in the workshops, the organization of production, the political consciousness of workers, and the creative work of craftsmen isemphasized. The positive and negative consequences of such influence are determined. The processes of transferring artisanal pottery production to the rails of industry were followed. The peculiarities and main differences in the work of the «Khudozhnii keramik» and «Chervonyi honchar» artel have been clarified. Exhibitions in which artel’s workers «Khudozhnii keramik» participated, and their results were systematized, as they were a kind of demonstration of the achievements of the workers of the investigated industrial enterprises of a certain period. It was the exhibitions that acted as a kind of indicator of the creative activity of the masters as opposed to the pure production activity. Particular attention is paid directly to the organization of the work of potters, namely, material and technical support, working conditions, salary level, workplace arrangement, working hours, access to additional services.