У дисертаційному дослідженні розроблено періодизацію розвитку початкової історичної освіти, проаналізовані шляхи генези змісту й практики шкільної історичної пропедевтики, визначено сутність поняття “історична пропедевтика”, структурні компоненти та принципи, згідно яких на різних етапах шкільництва укладалися початкові курси історії, узагальнено сучасні тенденції у розвитку початкових курсів історії, що дозволить прогнозувати подальше майбутнє історичної пропедевтики.
На основі тривалого педагогічного спостереження систематизовано класифікацію уроків із початкових курсів історії за типологічними й видовими ознаками, розроблено навчально-методичне забезпечення сучасного пропедевтичного курсу історії України для загальноосвітньої школи; обґрунтовано доцільність використання навчально-методичних комплексів з історичної пропедевтики; до наукового обігу введено нові документи, історичні факти, які дають можливість створити цілісне уявлення про розвиток шкільної історичної пропедевтики.
In the thesis investigation the nature of the concept "historical propedevtics" is defined, the periodization of the development of primary historical education is compiled, the ways of genesis of the contents and practice of school historical propedevtics are analysed.
The structural component and principles are defined according to which the primary history courses on various stages of schooling were compiled. The contemporary tendencies in the development of primary history courses are summarized that will help to forecast the future of historical propedevtics. On the strength of the prolonged pedagogical observation the classification of lessons in primary history courses is systemized according to the standard and specific features, educational methodic supply of contemporary propedevtic history of Ukraine courses for secondary school is developed; the expediency of the use of educational-method complex in historical propedevtics is substantiated; new documents, historical facts are put into general scientific use that give opportunity to form integrated conception as for the development of school historical propedevtics.