Дисертація присвячена теоретико-методичному обґрунтуванню та практичному використанню інформаційних та телекомунікаційних технологій в навчанні астрономії в старшій школі та методичній підготовці учителів астрономії до застосування сучасного програмно-педагогічного забезпечення відповідно до вимог реформування астрономічної освіти. Обґрунтована, апробована і впроваджена нова методична система підготовки учнів та учителів фізики і астрономії з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, відповідає сучасним вимогам Державного стандарту.
The dissertation is devoted to a theoretical-methodical substantiation and practical using of information and telecommunication technologies in teaching astronomy at the senior school and methodical preparation of astronomy teachers for application of modern programmed-pedagogical maintenance according to the requirements of physical reforming and astronomical education. The comparative analysis and estimation of modern programmed-pedagogical and telecommunication means in astronomy have been carried out. The analysis of scientific -methodical researches on a problem of cognitive self-independency has revealed, that levels of cognitive self-independency (reproductive, in part - search and research) correspond to the character of cognitive activity of pupils.