У дисертації проаналізовано стан проблеми формування у школярів культури взаємин у її історичному розвитку, подано аналіз базових понять дослідження, конкретизовано сутність і зміст понять „культура міжособистісних взаємин старших підлітків”, „формування культури міжособистісних взаємин старших підлітків”. У роботі визначено структуру культури міжособистісних взаємин, основними складниками якої є когнітивний, емоційно-мотиваційний, діяльнісно-практичний, регулятивний компоненти; встановлено критерії, показники та рівні її сформованості.
Розроблено, науково обґрунтовано й експериментально перевірено модель формування культури міжособистісних взаємин старших підлітків у позаурочній діяльності, структурними компонентами якої визначено: мету, завдання, принципи, зміст, види діяльності, форми й методи роботи, результати. Представлено форми організації позаурочної виховної роботи зі школярами, запровадження яких засвідчило позитивну динаміку розвитку культури взаємин у експериментальних групах: факультативний курс „Культура взаємин”, етично-дискусійна студія, міні-театр, Клуб журналістів школи, курс ділових ігор.
The research-paper analyzes the problem in terms of its historical development and presents the analysis of the basic notions of the investigation, the essence and contents of such notions as „teenagers' interpersonal relations culture”, „the formation of teenagers' interpersonal relations culture” are set clear. The interpersonal relations' culture structure, which main components are cognitive, emotionallymotivational, active-practical and regulative, is defined in the thesis. The criteria, parameters and levels of interpersonal relations culture formation are set. The paper represents the scientifically substantiated and experimentally verified model of the teenagers' interpersonal relations culture formation in extra-curriculum activity. The main components of this model are defined as aim, tasks, principles, content, kinds of activity, forms and methods of work and results. The forms of extra-curriculum educational work with the pupils, the introduction of which evidenced in progressive development of relations' culture in experimental groups are presented. These are: the additional course „ Relations' Culture”, ethics-discussion studio, mini-theatre, the club of school journalistic, business-games course.