Дослідження присвячено проблемі взаємин викладачів і студентів педагогічного навчального закладу. Розкрито суть і зміст, обґрунтовано структуру й емпіричні показники стосунків у системі “студент – викладач”. Показано місце й роль взаємин у цілісному педагогічному процесі педагогічного коледжу, проаналізовано механізми їх впливу на професійно-рольову ідентифікацію, пізнавальну активність, самооцінку майбутніх учителів. Виявлено динаміку, психологічні труднощі й особливості взаємин упродовж навчання студентів. Теоретично обґрунтована й апробована комплексна система роботи з оптимізації взаємин викладачів і студентів як чинника становлення особистості майбутнього вчителя, яка передбачала діагностування динаміки стосунків “викладач – студент” з метою їх корекції та поглиблення; врахування особливостей раннього юнацького віку й специфіки організації навчально-виховного процесу в педагогічному коледжі; запровадження в навчальний процес активних методів діалогічного навчання; проведення цілеспрямованої психокорекційної та психоконсультаційної роботи з викладачами й студентами щодо підвищення їх психологічної культури та розвитку соціально-психологічних умінь. Це позитивно позначилося на особистісному розвитку майбутніх учителів.
Исследование посвящено проблеме взаимоотношений преподавателей и студентов педагогического учебного заведения. В диссертации приведено теоретическое обоснование и новое решение проблемы взаимоотношений преподавателей и студентов как фактора становления личности будущего учителя. В исследовании выявлены особенности и раскрыты функции взаимоотношений преподавателей и студентов как фактора становление личности будущего учителя в целостном педагогическом процессе. Установлено, что психологическим механизмом влияния отношений “преподаватель – студент” на становления личности студента как будущего педагога является идентификация его с преподавателем. Результаты констатирующего эксперимента показали, что взаимоотношения в системе “студент-преподаватель” зависят от общего социально-психологического климата в педагогическом учебном заведении, организации целостного педагогического процесса на основе включения всех его субъектов в совместную учебно-профессиональную деятельность. Большое значение при этом играют установки преподавателей и студентов относительно друг друга.
Research is devoted to a problem of mutual relations of teachers and students of a pedagogical educational institution. The essence and the contents are revealed, structure and empirical parameters of relations in system "the student - the teacher" is proven. The place and a role of mutual relation in complete pedagogical process of pedagogical college is shown, mechanisms of their influence on professional-role identification, cognitive activity, a self-estimation of the future teachers are analyzed. Dynamics, social -
psychological difficulties and features of mutual relations on extent training of students are
revealed. The complex program of optimization of mutual relations between teachers and
students which provided introduction in educational process of personality-guided technologies of training, psychological-pedagogical maintenance of student teaching, purposeful psychocorrect and psychocosultation job with teachers and students on activation interpersonal social perception, to formation of the favorable mutual attitude, increase of the psychological competence of teachers is theoretically proved and approved. This made a positive influence on personal development of future teachers.