Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування у майбутніх митників англомовної компетенції у професійно орієнтованому діалогічному мовленні. У роботі теоретично обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено методику навчання студентів-митників ведення фахових діалогів англійською мовою. Експериментально перевірено й обґрунтовано ефективність пропонованої методики формування англомовної професійно орієнтованої компетенції у діалогічному мовленні майбутніх митників. Сформульовано відповідні методичні рекомендації для викладачів іноземних мов.
The thesis is dedicated to the formation of professionally oriented competence in English dialogical speech of the second-year students – the future customs officers. The methodology of formation of professionally oriented competence in English dialogical speech of future customs officers was theoretically substantiated, developed and experimentally verified. The effectiveness of the suggested methodology has been verified and confirmed in the course of experimental teaching. Methodological recommendations for developing professionally oriented competence dialogical speech in future customs officers have been suggested.