Розроблено зміст і принципи процесу навчання тренерів-викладачів, які визначають основні положення відбору, орієнтації і комплексної методики оцінки спеціалізованої підготовки кваліфікованих фігуристів. Експериментально апробовано ефективність педагогічної системи навчання майбутніх тренерів, яку створено з урахуванням сучасних особливостей і тенденцій розвитку фігурного катання на ковзанах,
специфіки його змагальної діяльності. На основі обгрунтування методології змагальної діяльності кваліфікованих фігуристів розроблена модель спеціальної підготовленості майбутніх педагогів-тренерів.
During realization of the studies, for the first time, methodology of competitive system activity in figure skating on ice was developed with the account of features and tendencies in sports event development. The structure of competitive activity in high-performance figure skaters is determined, model characteristics of competitive activity in qualified figure skaters are manifested and their buildup regularities are validated. The technique of competitive program buildup for high-performance figure skaters is improved. The results
of conducted studies testify that special preparation in figure skating on ice should be built with the account of physical muscle abilities to manifest the qualities, as well as biomechanical conditions of their realization connected with specific elements of figure skating on ice. Estimation system of sports results in qualified figure skaters is developed.