Дисертаційне дослідження присвячене реформуванню загальноосвітньої школи в Україні періоду розбудови та становлення незалежної держави кінця ХХ століття (90-ті роки) та початку ХХІ століття. Проаналізовано чинну законодавчо-нормативну базу і практику реалізації її положень, розкрито зміни у сфері середньої освіти і на основі аналізу подій періоду, що досліджується, зроблено висновок про те, що цей період характеризується інтенсивним процесом реформування, приведенням вітчизняної освітньої сфери до світових стандартів. Розкрито особливості функціонування загальноосвітніх навчальних закладів в умовах здійснення політики реформування середньої освіти. У цьому напрямі акцентовано увагу на проблемах середніх шкіл у сільській місцевості. Зроблено висновки про підсумки розвитку і реформування середньої школи за досліджуваний період, а також подальшу модернізацію сфери загальної середньої освіти. Свідченням актуальності та важливості питання є інтерес до проблем з боку держави і суспільства щодо оптимізації системи загальної середньої освіти в сучасній Україні.
В диссертационном исследовании раскрыт процесс реформирования общеобразовательной школы в Украине периода становления независимого государства конца ХХ века (90-е годы) и начала ХХІ века. На основе анализа широкой источниковедческой базы, основу которой составляют архивные и опубликованные документы, нормативные акты, дополненные фактологическим материалом, показано, что развитие среднего образования является достаточно сложным историческим процессом, который тесно переплетен и обусловлен ходом социально-экономической и политической жизни нашей страны. В работе дан анализ правового и научно-методического обеспечения осуществления реформы общеобразовательной школы. Рассмотрены систематизированная действующая законодательная база, а также практика реализаций ее положений, которые свидетельствуют об основной сформированности правого поля функционирования отечественной общеобразовательной школы, однако есть моменты, которые требуют усиления работы в направлении усовершенствования нормативных положений среднего образования.
This dissertation is dedicated to the reformation of the school providing general education in Ukraine in the period from the reorientation and formation of the independent country at the of nineties years of the XX-th century to the beginning of the ХХI-st century. The operating legislative and normative base and the practice of realiration of its positions were analyzed, the changes in the sphere of secondary education are opened up in this work. On the basis of analysis of the events of the researchng period is concluded that this period is characterized by intensive process of reformation and bringing the domestic educational sphere to the world standards. The features of functining of the general education establishments are opened up in the conditions of realization of the policy of reformation of secondary education. In this direction the attention is accented on the problems of secondary schools in the countryside. The conclusions are drawn about the rezults of development and reformation of the secondary school and also about subsequent modernization of the sphere of general secondary education. The evidence of actualuty and importance of the question is the interest to the problem on the part both the state and community.