Дисертаційне дослідження присвячене актуальній проблемі формування економічних понять в учнів основної школи на уроках трудового навчання. Виходячи з тенденцій модернізації національної освітньої галузі, визначено роль та місце економічної підготовки учнів, а також сучасний стан і перспективи її розвитку. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури з’ясовано стан дослідженості проблеми в теорії і педагогічній практиці, здійснено теоретичне узагальнення проблеми формування в учнів економічних понять та підтверджено її актуальність на сучасному етапі розвитку освіти, а також розкрито сутність і структуру економічних понять, шляхи їх формування в учнів основної школи. У роботі виявлено педагогічні умови та розроблено структурнофункціональну модель формування в учнів економічних понять на уроках трудового навчання. Експериментально підтверджено ефективність методики та педагогічних умов формування економічних понять в учнів 5 – 9-их класів на уроках трудового навчання.
Диссертация посвящена актуальной теме формирования экономических понятий у учащихся 5 – 9 классов на уроках трудового обучения. В исследовании понятия, в том числе экономические, рассматриваются как определенная совокупность обобщенных рассуждений о предмете (например, экономическом явлении), вследствие чего последний запечатлевается в человеческом воображении со всеми имеющимися признаками, связями и зависимостями. Выяснено, что процесс формирования экономических понятий – это сложное структурно-функциональное
взаимодействие разных учебно-воспитательных подсистем, детерминированное
содержанием экономического образования и педагогическими условиями, которые реализуются в дидактической среде благодаря специально отобранным методам, приемам, формам, средствам. Определены три этапа формирования у учащихся экономических понятий – начальный, средний и завершающий.
The thesis is devoted to the problem of making economic meaning at pupils of secondary school at the lessons of applied art. According to the trends of modernization of national educational system we define the role and place of pupils’ economic training and also its permanent state and perspective of its development. We analyze literature on philosophy, psychology and pedagogy and have found out the researched problem in the theory and practice of pedagogy. The thesis also elucidates the theoretic basis of making economic meaning at pupils. We also prove its importance in development of modern educational system. The thesis reveals contents and structure of economic terms and the ways of its meaning making at secondary school pupils. The pedagogic conditions and creation of structural and functional model of making economic meaning at pupils of secondary school at the lessons of applied art is elucidated. We have proved experimentally the efficiency of methods and pedagogic conditions of making economic meaning at pupils of 5 -9th forms of secondary school at the lessons of applied art.