Дисертацію присвячено методичному забезпеченню використання національних музичних традицій у процесі навчання підлітків предметам художньо-естетичного циклу. На основі психолого-педагогічних, музикознавчих джерел, практичного досвіду сформульовано поняття "національні музичні традиції"; розглянуто зміст та складові компоненти процесу навчання підлітків предметам художньо-естетичного циклу з використанням національних музичних традицій; з’ясовано, що ефективність і якість процесу навчання предметів художньо-естетичного циклу перебуває у прямій залежності від сформованості художньо-естетичної компетентності підлітків. Визначено критерії та показники рівнів сформованості художньо-естетичної компетентності підлітків. Розроблено та апробовано поетапну методику використання національних музичних традицій у процесі навчання предметів художньо-естетичного циклу. Здобуті результати дослідження доводять ефективність запропонованої методики та її значущість для подальшого вдосконалення теорії і практики мистецької освіти.
Диссертация посвящена проблеме использования национальных музыкальных традиций в процессе обучения подростков предметам художественно-эстетического цикла. Теоретическое осмысление проблемы позволило конкретизировать понятия “национальные музыкальные традиции” как специфическую форму культурного наследования, которая неизменно отображает последовательность музыкального опыта украинского народа; обеспечивает усвоение наивысших национально-культурных и материальных ценностей, норм, правил, идеалов, взглядов; реализуется через осмысление и отображение украинского музыкального наследия. Результаты внедрения экспериментальной методики использования национальных музыкальных традиций в процессе обучения подростков предметов художественно-эстетического цикла подтверждают ее эффективность, подкрепленные аналитическими и статистическими данными исследования, выраженными в качественных изменениях уровней сформированности художественно-эстетической компетентности, творческими достижениями подростков в процессе художественно-эстетической деятельности.
The dissertation is devoted to methodical maintenance of use of national musical traditions during training subjects of an art - aesthetic cycle. On the basis of psychological, pedagogical, musicologists sources of practical experience to formulate the concept "national musical traditions"; The content and components of training adolescent subjects of artistic and aesthetic cycle using national musical traditions, and found that the effectiveness and quality of training objects of art and aesthetic cycle is directly dependent on the formation of artistic and aesthetic competence adolescents. The criteria and performance levels of artistic and aesthetic competence adolescents. Developed and tested for every stage of the use of national musical traditions in the teaching of artistic and aesthetic cycle. The obtained results prove the effectiveness of the proposed research methodology and its importance for the further improvement of the theory and practice of art education.