Дисертація містить розроблені автором дидактичні підходи до гуманітаризації шкільного курсу фізики, основу яких становлять екологічні знання. На основі дослідження компонентів гуманітаризації, конкретизовано наукові підходи до сутності, змісту і завдань гуманітаризації шкільного курсу фізики та визначено її специфіку (формування екологічної культури учнів) порівняно з традиційним знаннєво-орієнтованим навчанням. Розроблено зміст екологічних знань для учнів 9-11-х класів з урахуванням компонентів гуманітаризації навчання фізики. Розроблено доповнення до програми з фізики для 9-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до завдань гуманітаризації шкільного курсу фізики. Запропоновані доповнення можуть бути впроваджені у класах з профільною диференціацією навчання фізики за програмами прикладного курсу та курсу поглибленого рівня, а також у програмах для профільних класів 12-річної школи.
Розроблено тестові завдання для виявлення рівнів сформованості в учнів елементів екологічних знань у процесі вивчення фізики, узгоджені із 12-бальною шкалою оцінювання навчальних досягнень учнів. Розроблені тестові завдання можуть бути використані для перевірки знань учнів з фізики, передбачених державним стандартом фізичної освіти.
В диссертации представлены разработанные автором дидактические подходы к гуманитаризации школьного курса физики, основу которой составляют экологические знания. Проведен анализ литературных источников методологического и психолого-педагогического направления, в результате чего определены подходы к проблеме гуманитаризации образования, а также показано, что теоретические и практические основы гуманитаризации школьного курса физики находятся в стадии формирования и не имеют окончательно определенного методологического аппарата. Автором конкретизированы научные подходы к сущности, содержанию и задачам гуманитаризации школьного курса физики и определена ее специфика (формирование экологической культуры) по сравнению с традиционным знаниево-ориентированным подходом к процессу обучения. Обосновано, что задачи гуманитаризации школьного курса физики могут быть успешно реализованы в процессе усвоения учащимися экологических знаний, конечной целью которого является формирование экологической культуры.
The thesis contains didactic approaches, worked out by the author, of the humanitarization of the school physics course, the basises of it’s the ecological knowledge elements make. Scientifical approaches to the content, the essence and humanitarization tasks of the school physics course were making concrete on the thesis basis of the humanitarization components; determined its speciphics; compared with cognitive – oriented education. The content of the ecological knowledge for the pupils of the 9th – 11th forms with considering of the humanitarization physics studying components were worked out. Complements for the physics curriculum of the 9th – 11th forms of the secondary educational establishments according to the humanitarization tasks of the school physics course were worked out. Proposed complements may be introduced in the forms with the typed differentiation physics studying in accordance with the programs of the applied course and the profound course and in the programs for typed forms of the 12 years course of studying schools. It was worked out test tasks for the finding of the pupils formation level of the ecological knowledge in the physics studying procedure, coordinating with the 12th points assessment scale of the pupils, educated achievements. Worked test tasks may be used as for the pupils knowledge correction, foreseen by the Physics Education State Standard.