Дисертаційна робота присвячена дослідженню основних тенденцій розвитку продуктивної праці учнів у другій половині ХХ століття, науковому обґрунтуванню доцільності використання позитивного досвіду організації продуктивної праці учнів 60–70-х роках ХХ ст. у сучасних загальноосвітніх навчальних закладах України. Проаналізовано роль продуктивної праці у повноцінному розвитку особистості, виокремлено основні етапи розвитку продуктивної праці, співвідносно періодів розгортання української педагогічної думки у хронологічних межах ХХ ст. Сформульовано сутність поняття “продуктивна праця”. Узагальнено досвід роботи В.О.Сухомлинського, І.Г. Ткаченка, О.А. Захаренка з організації продуктивної праці учнів. Виокремлено сучасний досвід організації продуктивної праці у загальноосвітніх школах і міжшкільних навчально-виробничих комбінатів окремих регіонів із традиційними центрами художньо-промислового виробництва. Встановлено тенденції відродження українських національних традицій у трудовому вихованні сучасних школах, звернення загальноосвітніх шкіл до цінностей матеріально-художньої культури, тенденції до поєднання утилітарних технологій і сучасних видів дизайну у продуктивній праці учнів.
В диссертации осуществлен ретроспективный анализ становления и развития ученического производительного труда в опыте школ Украины. На основе анализа педагогической, психологической, социологической литературы с учетом зарубежных и отечественных исследований производительного труда в диссертации предложено определение понятия “производительный труд”. В контексте украинской педагогической мысли определены основные этапы становления и развития производительного труда школьников, классифицированы его организационные формы. Рассмотрены философские, дидактические, методологические аспекты школьного производительного труда в условиях рыночных отношений. Обращается внимание на преемственность опыта организации производительного труда А.С. Макаренка и педагогов-новаторов 60-70-х г. ХХ ст. Актуализируются особенности производительного труда школ-лабораторий И.Г. Ткаченка, В.А. Сухомлинского, школы-толоки А.А. Захаренка. Производительный труд рассматривался педагогами как важнейший фактор воспитания и развития личности. Отмеченная тенденция к возрастанию украинских национальных традиций в трудовом воспитании, обращении учебных заведений к ценностям материальнохудожественной культуре, к объединению утилитарных технологий и современных видов дизайна в содержании школьного производительного труда рассматривается как эффективные условия внедрения в практику массовой школы продуктивной педагогической технологии.
The work is devoted to the main tendencies investigation of the pupils’ productive labour development in the 20-th century. Using a positive experience of the productive labour organization in the 60-70-s in Ukrainian modern comprehensive schools is scientifically substantiated. The personal-centered approach of pupil’s productive labour in Ukrainian schools of the 60-70-s is noticed in author’s schools of V.O. Sukhomlinsky, I.G. Tkachenko, O.A. Zakharenko. The meaning of the term “personal-centered productive labor” has been explained. Social usefulness and personal-centeredness of productive labour have been viewed as interwoven. The great significance of polytechnic approach and projecting, professionalism and professional skills are emphasized. The modern approaches of connecting the productive labour organization in comprehensive schools and professional training centers of certain regions with traditional centers of artistic-industrial production have been picked out. The dissertation emphasizes the tendency of Ukrainian national traditions revival in the labour activities resulting in turning comprehensive schools to material and artistic culture. It has been noticed that utilitarian technologies tend to interact with modern forms of design in the pupil labour activity.