Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних чинників розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів. Надано теоретичний аналіз стану дослідження проблеми креативності та креативного мислення зарубіжними та вітчизняними авторами, у якому узагальнено й систематизовано накопичені в психологічній науці теоретичні положення, емпіричні факти, конструктивні ідеї, напрямки та аспекти її вивчення. Вивчено й систематизовано психологічні особливості та чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів. Досліджено за допомогою відповідних методик такі характеристики креативного мислення: швидкість (продуктивність), гнучкість, оригінальність, розробленість. Вивчено й систематизовано психологічні особливості та чинники (спадкові, особистісні, мотиваційні, середовищні) розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів. Установлено, що психологічними чинниками розвитку креативного мислення є внутрішні: мотиваційно-особистісні (особистісна креативність, внутрішня мотивація, професійно-важливі якості), когнітивно-операційні (інтелектуальний рівень, психологічна компетентність, стиль мислення), та середовище вищого навчального закладу як зовнішній чинник.
Диссертационное исследование посвящено изучению психологических факторов развития креативного мышления будущих практических психологов. Представлен теоретический анализ исследований проблемы креативности и креативного мышления в работах зарубежных и отечественных авторов, в котором обобщены и систематизированы накопленные в психологической науке теоретические положения, эмпирические факты, конструктивные идеи, направления и аспекты его изучения. Раскрыта суть и содержание психологических понятий «креативность», «креативное мышление» в системе общей, возрастной и педагогической психологии на этапе профессионализации в высшем учебном заведении. В диссертационном исследовании подтвердилась гипотеза о том, что управление процессом целенаправленного развития креативного мышления может осуществляться при условии активизации мотивационно-личностных и когнитивно-операционных факторов путем применения комплексной программы развития креативного мышления.
This scientific research deals with the investigation of psychological factors of development of would-be practical psychologists’ creative thinking. There is a theoretical analysis of research of creative work’s and creative thinking problems what is done by foreign and Ukrainian scientists and also there are theoretical clauses, empirical facts, structural ideas, aspects and tendencies of this research what are systematically accumulate in Psychology. Such aspects of creative thinking as productivity, flexibility, originality, working were investigated with the help of appropriate methods. Psychological peculiarities and factors (hereditary, individual, cognitive, motivated, habitual) of creative, thinking’s development of future practical psychologists. It is defined that psychological factors that assist to development of creative thinking are interior factors. They are individually-motivated (especially individual creative work, inner motivation and professional qualities of personality), cognitive factors (intellectual development, psychological competence, style of thinking) and surrounding of Institute of Higher Education as an exterior factors.