У дисертації на основі аналізу наукової та методичної літератури з проблеми дослідження сформульовано теоретичні засади формування навчально-виховного Інтернет-середовищі і розроблено педагогічну технологію організації даного середовища як засобу мотивації мовлення старшокласників із вадами слуху для навчання та комунікації. В ході експериментального навчання, організаівного у створенному Інтернет-середовищі “Електронний класс”, уточнено умови ефективної реалізації моделі корекційного впливу на розвиток у зазначеної категорії школярів мотивації до застосування словесного (писемного) мовлення у його соціальнокомунікативній функції.
В диссертации на основе анализа научной и методической литературы по проблеме исследования сформулированы теоретические принципы формирования учебно-воспитательной Интернет-среды и разработана педагогическая технология организации данной среды как средства мотивации речи старшеклассников с нарушениями слуха для обучения и коммуникации. В ходе экспериментального обучения, организованного в созданной Интернет-среде “Электронный класс”, уточнены условия эффективной реализации модели коррекционного влияния на развитие у указанной категории школьников мотивации к использованию словесной (письменной) речи в её социально-коммуникационной функции.
The dissertation is a practical study of the Web-based learning environment as a means of motivating speech of senior pupils with hearing impairments. Systematic analysis of both general and special scientific pedagogical and methodological literature enables us to formulate the main theoretical principles of formation of the Web-based learning environment and to elaborate the pedagogical technology of organizing this environment as a means of motivating speech of senior pupils with hearing impairments. As a result of involvement of 232 senior pupils from 15 special boarding schools for children with hearing impairments managed by 19 trained teachers-tutors, a favourable learning climate has been created, which induces to pupils’ socialization, learning and communication using verbal (written) speech..