У процесі дослідження виявлено, що метою особистісно орієнтованої загальної музичної освіти молодших школярів є формування основ їхньої музичної культури – інтегративного утворення, яке забезпечує дитині можливість усвідомленого спілкування з музичним мистецтвом і є необхідною складовою її різнобічного виховання та розвитку. Запропоновано структуру музичної культури молодшого школяра, що містить блоки музичної спрямованості, обізнаності, вихованості й музичнотворчої розвиненості, які набувають змістовно-широких, особистісно орієнтованих властивостей. У межах системи створено програму „Музика, 1-4 класи” та підручники з музики й музичного мистецтва для 1-8 класів загальноосвітніх закладів. Розкрито шляхи забезпечення наступності музичної освіти учнів початкової й основної школи та професійного вдосконалення вчителів музики.
В диссертации научно обоснована дидактико-методическая система формирования основ музыкальной культуры младшего школьника. Выявлено, что целью личностно ориентированного общего музыкального образования целесообразно считать формирование музыкальной культуры, что обеспечивает ребенку возможность осознанного общения с музыкой и является необходимой составляющей его разностороннего воспитания и развития. Предложенная структура музыкальной культуры школьника включает: музыкальную направленность (мотивационный, эмоциональный, аксиологический компоненты); музыкальную осведомленность (знания, умения и навыки); музыкальную воспитанность и музыкально-творческую развитость. В условиях гуманистического образования эти составляющие имеют целью достижение не только сугубо музыкальных, но и широких развивающих,
воспитательных, культуротворческих функций. Определены пути совершенствования профессиональной подготовки педагогов, для которых разработан спецкурс „Основы формирования музыкальной культуры школьников”.
The research reveals that personally-oriented musical school education should be aimed at forming the basis for musical culture of a pupil. Musical culture is viewed here as a complete personal virtue which lets a child profoundly comprehend the art of music and is a necessary part of all-round upbringing and evolution of personality. The research suggests a structure of the musical culture of primary schoolchildren that includes such notions as musical orientation, knowledge, good breeding, musical talent and creativity. That acquire substantional, personallyoriented qualities. The system envisages the syllabus “Music, years 1-4” and textbooks concerning music and art of music for schoolchildren of the years 1-8. The thesis also determines the means of ensuring succession of musical education at primary and secondary school as well as of professional perfection of teachers.