У дисертації розглянута проблема формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів в процесі методичної підготовки. Проаналізований стан даної проблеми в теорії та практиці вищої музичної освіти. Визначена сутність поняття “професіоналізм викладача музичних дисциплін”, його структурні компоненти. Розроблена та застосована в педагогічному експерименті система критеріїв та показників сформованості професіоналізму, виявлені педагогічні умови, що забезпечують ефективність процесу формування професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів виконавських факультетів вищих музичних навчальних закладів. У дисертації обґрунтований зміст експериментальної роботи з поетапного формування професіоналізму майбутніх викладачів музичних дисциплін у процесі методичної підготовки. Результативність застосованої методики проявилася в позитивній динаміці рівнів сформованості професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів.
В диссертации исследуется проблема формирования профессионализма у студентов высших музыкальных учебных заведений в процессе методической подготовки. Проанализировано состояние данной проблемы в теории и практике высшего музыкального образования. Определена сущность понятия «профессионализм преподавателя музыкальных дисциплин», его структурные компоненты. Разработана и использована в педагогическом эксперименте система критериев и показателей сформированности профессионализма, выявлены педагогические условия, обеспечивающие эффективность процесса формирования профессионализма преподавателя музыкальных дисциплин у студентов исполнительских факультетов высших музыкальных учебных заведений. В диссертации обосновано содержание экспериментальной работы по поэтапному формированию профессионализма будущих преподавателей музыкальных дисциплин в процессе методической подготовки. Результативность предложенных методов проявилась в позитивной динамике уровней сформированности профессионализма у студентов высших музыкальных учебных заведений.
The researches of professionalism take an important place among actually scientific problems. It’s connecting with development of the akmeology. In sphere of music art the notion “professionalism” use for characteristics of musician’s activity, but it’s haven’t function of scientific terms. The summarizing link of professional formation is concentrated in building up of professionalism. Research of specialized literature shows that professionalism is an integrative quality of a personality that reveals itself in professional activity and provides stable and high results as well as self-realization in the process. Professionalism as a quality of a personality is subject to formation. This process requires task-oriented educational guidance and the present research is aimed at finding its optimum ways and means. Professionalism is inseparably linked with self-realization of a subject of professional activity. Self-realization means the ability to objectify all richness of inward life of a personality in a specific type of activity. In the sphere of personality-oriented paradigm of education this aspect of formation is highly actual. Necessity for pedagogical professionalism formation of musician are determine of the contradiction between achievement the highest degree in future professional activity and want of conditions for it’s on contemporary high music education system.