У дисертації обґрунтована можливість активізації навчально- пізнавальної діяльності учнів старшої школи у процесі навчання інформатики на основі використання засобів навчання на основі інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема навчально-інформаційних середовищ. Створено і впроваджено в навчальний процес навчально-інформаційне середовище „ІнфоНІС”, реалізоване у вигляді програмного засобу, яке може бути основою для розробки педагогічних програмних засобів з різних навчальних предметів. Розроблено навчальні матеріали, які містять теоретичні положення, систему практичних завдань та запитань, засоби контролю та мультимедіа для супроводу вивчення програмних засобів загального призначення у курсі шкільної інформатики. Запропоновано методику навчання програмних засобів загального призначення у шкільному курсі інформатики на основі використання „ІнфоНІС”. Розроблені окремі компоненти методичної системи відповідного розділу, зокрема, зміст, засоби, форми, які сприяють активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів старшої школи у процесі вивчення інформатики.
В диссертации представлена научно обоснованная методика активизации познавательной деятельности учащихся в процессе обучения информатике на основе использования учебно-информационной среды „ІнфоНІС”. В роботе рассмотрены психолого-педагогические аспекты учебно-познавательной деятельности учащихся, факторы ее активизации, вопросы информатизации образования, особенности использования средств обучения, основывающихся на информационно-коммуникационных технологиях. Проанализированы подходы к пониманию „средств обучения”, их классификации, исследовано место учебно-информационных сред в системе средств обучения, выделены критерии и требования к педагогическим программным средствам обучения, а также исследована их роль как средства активизации учебной деятельности.
Рассмотрены отдельные психолого-педагогические положения использования
компьютерной техники в учебном процессе, исследовано понятие „учебно информационная среда”, установлено место и возможность использования учебно-информационных сред в учебном процессе.
The possibility of activization of senior pupils’ cognitive activity in teaching computer science using education-and-information environment is grounded in the dissertation. Educationand-information environment “InfoNIS” has been created and implemented into teaching process as a program means, which can be the basis for the development of web-based manuals on various subjects. The teaching materials containing theoretical principles, the system of practical tasks, means of control, and multimedia to assist learning applied software in the school course of computer science have been worked out.