У дисертації досліджується проблема формування наукових понять в учнів середніх шкіл, гімназій, ліцеїв медико-біологічного напрямку, яка розглядається як суттєва складова профільної підготовки майбутніх фахівців. Поглиблене навчання біології пов’язано з формуванням природничо-наукової картини світу, необхідною складовою якої є сформованість наукових понять. Розроблено та теоретично обґрунтовано методику, зміст, форми і методи формування наукових понять з біології в учнів профільних класів, належні педагогічні умови цього процесу. У дослідженні експериментально доведено, що успішному формуванню наукових понять з біології в учнів класів медико-біологічного профілю сприяє блоково-модульна форма організації навчання, систематичне застосування різнорівневих навчальних завдань, навчально-творчих завдань, правил наукової організації праці.
В диссертации исследуется проблема формирования научных понятий у учащихся средних школ, гимназий, лицеев медико-биологического профиля, который рассматривается как важная составляющая профильной подготовки будущих специалистов. Углубленное изучение биологии связано с формированием естественно-научной картины мира, необходимой составляющей которой является сформированность научных понятий. Разработана и теоретически обоснована методика, содержание, формы и методы формирования научных понятий по биологии в учащихся классов медико-биологического профиля, педагогические условия этого процесса.
This study contains three parts. The first chapter “The theoretical and methodological basis of biological notions’ formation in natural sciences” deals with the problem of formation of scientific notions’ and psycho-physiological mechanisms of their formatting as well as with the one of the profile training organizing in Ukraine and abroad the basing the literature data. The analysis of the contemporary natural sciences development showed it to be characterized by the processes of integration and the ones of forming the interdisciplinary complex followed by the increasing range the scientific concepts to be understood by pupils. According to the Conception of profile training of pupils of secondary schools the program of modern education deals with the personal orientation in teaching which provides the development and the selforganization of a pupil depending on his individual features and his subject activity. As to the conditions of mastering the scientific concepts the most important ones were shown to be the prevailing motivations for studying.