В дисертації досліджується проблема розвитку творчих здібностей учнів старшої школи в умовах проектно-технологічної діяльності. Відповідно до задач дослідження розкрито можливості навчальних проектів для розвитку творчих здібностей учнів старшої школи в процесі навчання технологій, виявлено та обґрунтовано педагогічні умови, форми та методи навчальної діяльності старшокласників, з метою розвитку їх творчих здібностей на уроках технологій з профільного навчання; виявлено, що творча діяльність проектного характеру з дослідницьким компонентом – оптимальний за ефективністю механізм і змістова основа процесу актуалізації розвитку творчих здібностей старшокласників; виявлено особливості творчої діяльності в рамках методу проектів на уроках технологій. Розроблено і теоретично обґрунтовано методичні засади розвитку творчих здібностей учнів старших класів у процесі профільного навчання в умовах проектно-технологічної діяльності, зміст курсу, експериментальну навчальну програму для профільної школи, навчання в рамках якої сприяє розвитку творчих здібностей старшокласників на уроках технологій. Експериментально перевірено навчальну програму за спеціалізацією «Декоративне клаптикове шиття» технологічного профілю на доступність, що стало основою реалізації розроблених методичних засад; удосконалено методику застосування особистісно-орієнтованих технологій в розвитку творчих здібностей учнів та застосування індивідуального підходу в процесі профільного навчання в старшій школі.
В диссертации исследуется проблема развития творческих способностей учеников старшей школы в условиях проектно-технологической деятельности. В соответствии с задачами исследования раскрыты возможности учебных проектов для развития творческих способностей учеников старшей школы в процессе обучения технологиям, раскрыты суть и содержание творчества, выявлены особенности учебно-творческой деятельности на уроках технологий, которая рассматривается как средство раскрытия творческого развития личности. Выявлены и обоснованы педагогические условия, формы и методы учебной деятельности старшеклассников с целью развития их творческих способностей на уроках технологий в профильном обучении; выявлены особенности творческой деятельности в рамках метода проектов на уроках технологий. Разработано и теоретически обосновано методические условия развития творческих способностей старшеклассников в процессе профильного обучения в системе проектно-технологической деятельности. Уточнены суть и содержание учебной творческой деятельности относительно деятельности на уроках технологий в старшей школе. Раскрыто содержание учебной творческой деятельности на уроках технологий с исследовательским компонентом, содействующей раскрытию творческого развития школьника как субъекта этого вида деятельности, где доминирующим элементом системы, которая обеспечивает возможности его развития, является эстетическая потребность.
In the thesis the problem of development of high school students’ creative abilities in terms of design and technological activities. According to research, problems solved opportunities training projects for the development of high school students’ creative abilities in learning technology, discovered and proved pedagogical conditions, forms and methods of teaching high school students, also to develop their creative abilities in the classroom technology with specialized education, found that creative Project activities character with the research component are the best performance and meaningful mechanism through a process of updating the development of older students’ creative abilities, revealed features of creative activities within the project method in class technologies. Theoretically grounded and substantiated the methodical principles of the older students’ creative abilities in the process of school education in terms of design and technological activities, course content, an experimental training program for profile school education within which contributes to the development of creative abilities of high school students in the classroom technologies. Experimentally verified training program with a specialization in "Decorative klaptykove sewing" of the profile of accessibility, which became the basis of the developed methodological principles, improved methods of application in personality-oriented technology due to the development of creative abilities and application of individual approach in the process of school education in high school.