Дисертацію присвячено дослідженню процесу рецепції сюжетів, мотивів та бразів творчості М. Гоголя в українській літературі ХІХ–ХХ ст., етапів переосмислення їхньої змістоформи у зв’язках із розвитком української поезії, прози і драматургії. У роботі обґрунтовано доцільність вивчення поняття «гоголівський текст» як персонального (іменного) тексту. У роботі проаналізовано прозові, поетичні і драматичні твори, у яких присутні у експліцитній або імпліцитній формі згадка про М. Гоголя, мотиви, образи і сюжети створених ним текстів. Інтертекстуальне вивчення феномену гоголівського тексту української літератури окресленого періоду виявило креативний характер смислового єднання вітчизняних письменників з творчістю М. Гоголя, особливості наслідування митцями гоголівської традиції, ідейно-художню результативність трансформацій і перекодування ними у власних творах основних гоголівських міфологем. Осмислено основні стратегії художнього моделювання образу М. Гоголя, зокрема, авторами радянського періоду.
Диссертация посвящена исследованию процесса рецепции сюжетов, мотивов и образов творчества Н. Гоголя в украинской литературе ХІХ–ХХ вв., этапов переосмысления их смыслоформы в связи с развитием украинской поэзии, прозы и драматургии. Обоснована необходимость изучения понятия «гоголевский текст» с точки зрения персонального (именного) текста. В работе проанализированы прозаические, поэтические и драматические произведения, в которых присутствуют в эксплицитной или имплицитной форме тема Н. Гоголя, мотивы, образы и сюжеты созданных им текстов. С помощью интертекстуального изучения феномена гоголевского текста украинской литературы представленного периода удалось раскрыть креативный характер смыслового единения отечественных писателей с
творчеством Н. Гоголя, художественные особенности продолжения ими в своих произведениях гоголевской традиции, идейно-художественную результативность трансформаций и перекодирования основных гоголевских мифологем. Осмыслены ключевые стратегии художественного моделирования образа Н. Гоголя, в частности особое внимание уделено созданной украинскими авторами советского периода биографической Гоголиане – примеру постепенной мифологизации «текста жизни» писателя.
The thesis is the first attempt of systematic studying the intertextual connections between the Ukrainian literature of the second half of the ХХ century and the literary works by M. Hohol. The complex analysis of author’s motifs, characters and plots as well as Hohol’s myth in the Ukrainian literature of the second half of the ХХ century is done. The author of the work continues the Ukrainian scientists’ researches concerning the problem “tradition – innovation” based on Hohol’s text as well as on the artistic reception of the life and literary works of the great writer. The thesis focuses on the analysis of the reception of plots, motifs and characters of the literary works of M. Hohol in the Ukrainian literature of the XIXXX centuries, stages of reconceptualization of their content and form depending on the development of the Ukrainian poetry, prose and dramatic works. The expediency of analyzing “Hohol’s text” concept as personal text is proved in the work. The prosaic, poetic and dramatic works which contain explicit or implicit references to M. Hohol, as well to motifs, characters and plots of his works are analyzed in the thesis. Intertextual studying of Hohol’s text phenomenon in the Ukrainian literature of the outlined period revealed the creative feature of semantic similarity of the literary works of Ukrainian authors and M. Hohol’s writings. The peculiarities of Hohol’s tradition imitation by the writers, the ideological and artistic transformation effectiveness and the main Hohol’s mythologems code conversion by the authors are also revealed. The basic strategies of M. Hohol’s image artistic modelling, particularly, by the authors of the Soviet period are analyzed.