У дисертації визначено понятійний апарат, структуру і особливості розвитку інтелекту старшокласників, технологію розвитку інтелектуальної активності та методи діагностики сформованості інформатичної компетентності учнів, як результату навчання інформатики в умовах ліцею. У дослідженні розв’язано завдання, пов’язані із розробкою компонентів методичної системи розвитку інтелектуальної активності ліцеїстів на основі системи компетентнісних задач з інформатики. Описано технологію створення компетентнісних задач, модель інтелектуально-насиченого компетентнісного середовища як засобу розвитку інтелектуальної активності ліцеїстів у процесі навчання інформатики та методичні рекомендації по її впровадженню у навчальний процес. Створено, відповідно до сучасних вимог, програмно-методичний комплекс з інформатики (у співавторстві), який включає друкований та електронний підручники, робочий зошит для учнів та методичні рекомендації по організації навчального процесу відповідно до розробленої автором моделі інтелектуально-насиченого навчального середовища, що забезпечує високий рівень інтелектуальної активності учнів під час навчання, посилює прикладне спрямування курсу інформатики, стимулює мотивацію учнів та створює умови для набуття ними інформатичної компетентності. Результати дослідження впроваджено у навчально-виховний процес різного типу навчальних закладів.
В диссертации определены понятийный аппарат, структура и особенности развития интеллекта старшеклассников, технология развития интеллектуальной активности и методы диагностики формирования информатической компетентности учеников в процессе обучения информатике в условиях лицея. В работе выделены условия развития интеллектуальной активности лицеистов, а именно: структурирование и обобщение учебного материала по информатике; организация проектной и исследовательской деятельности, направленной на решение компетентностных задач с использованием индивидуальной и групповой работы учащихся; интеграция информатики с другими школьными предметами путем использования их содержательной части при формулировке задач и обеспечения применения ИКТ как средства обучения; целенаправленное системное согласование учебного процесса с потребностями современного общества; создание соответствующего принципам личностно-ориентированного подхода к образованию методического обеспечения процесса обучения информатике; разработка компонентов методической системы развития интеллектуальной активности лицеистов при изучении информатики на основе системы компетентностных задач.
In the thesis the definition to the conceptual apparatus, the structure and features of senior pupils’ intellect development and diagnostics methods of pupils’ computer science competence forming (as the result of computer science studying in a lyceum) is given. The task concerning the creation of methodological system for development of pupils’ intellectual activity on the basis of competence computer science tasks was solved in the research. The technology of composition of competence tasks and the model of intellectual-saturated competence environment as the means for pupil’s intellectual activity development in the process of computer science studying and methodological recommendations about its implementation in the process of studying were described. In accordance to the modern requirements there has been created the program and methodological complex in computer science (in co-authorship), which includes printed and electronic textbooks, exercise books for pupils and methodological recommendations for studying process organization according to the model of intellectual-saturated competence environment created by the author. It provides the high level of pupils’ intellectual activity in the process of studying, intensifies an applied area of the computer science course, stimulates pupils’ motivation and creates conditions for getting by them computer science competence. The research results are implemented in the studying process of different kinds of educational organizations.