У дисертації вперше теоретично обґрунтовано необхідність фундаменталізації загальної астрономічної освіти, визначено концепцію цього процесу. Вперше визначено, теоретично і методично обґрунтовано згідно з запропонованою концепцією фундаменталізації стрижневі ідеї загальної астрономічної освіти, головні базові поняття курсу астрономії для загальноосвітніх і вищих педагогічних навчальних закладів (ядро і периферія поля понять на макрорівні), запропоновано структуру й зміст курсів «Астрономія», «Методика навчання астрономії», «Новітні досягнення в астрофізиці», «Фундаментальні фізичні та математичні константи». Вперше обґрунтовано і запропоновано методологічні засади проектування астрономічного освітнього середовища для підготовки вчителя астрономії сучасної школи, розроблено практикум з розв’язування астрономічних задач і цикл семінарських занять з актуальних проблем астрономії в контексті майбутньої професії, запропоновано методику проведення лекцій, практичних, лабораторних і семінарських занять з астрономії. Вперше з урахуванням сучасних вимог до рівня фундаметалізації освіти створено методичну систему підготовки вчителя астрономії і сформульовано педагогічні умови її ефективного функціонування. Визначено критерії ефективності фундаменталізації підготовки вчителя астрономії і чинники, що стоять цьому на заваді.
Диссертационное исследование посвящено применению принципа фундаментализации к астрономическому образованию, в частности для подготовки будущих учителей астрономии. В диссертации проанализировано современное состояние массового астрономического образования в Украине, вскрыты и обоснованы причины его невысокого уровня. В диссертационном исследовании особое внимание уделено несоответствию структуры и содержания курса астрономии, как в школе, так и в высших учебных заведениях, современному уровню развития астрономической науки и современной образовательной парадигме, а также ненадлежащей подготовке учителей астрономии. Экспериментальное внедрение разработанной методической системы в практику подготовки будущих учителей астрономии положительно повлияло на мотивационные, когнитивные, деятельностные, личностные, мировоззренческие характеристики качества будущих специалистов.
The thesis is devoted to the application of the principles of the fundamentalization of astronomical education, particularly to training of future astronomy teachers. The necessity of fundamentalization of general astronomical education was firstly theoretically determined and the concept of this process was defined. The key ideas of the general astronomical education, the main basic concepts of astronomy course at secondary and higher educational institutions (the core and the periphery of the notion field at macro level) were firstly determined, theoretically and methodically proved in accordance with the proposed concept of fundamentalization. The structure and the content of such courses as «Astronomy», «Methods of astronomy teaching» «Astrophysics’ advanced achievements», «Fundamental physical and mathematical constants» were proposed. The methodological principles of the astronomical educational environment for training of future astronomy teachers at modern school were firstly grounded and proposed; the workshop of solving the astronomical problems and the set of seminars on actual astronomy problems in the context of a future profession were worked out; the methodic of conducting of lectures, practical, laboratory works and seminars was proposed too. The methodical system of astronomy teachers training with modern requirements to the level of fundamentalization of education firstly was created and pedagogical conditions of its
efficient functioning were formulated. The criteria of the effectiveness of the fundamentalization of the astronomy teachers training and the factors which can block it were determined.