В дисертації подається наукова концепція американського філософамораліста, психолога, педагога XX століття Лоуренса Кольберга, побудована на відмінних від прийнятих у Європі засадах і канонах систематичності, а саме не на суто раціональних, а на загально-світоглядних підґрунтях. Показано, що формування світоглядних, теоретичних та методологічних принципів етичного вчення мислителя відбувалося під впливом як американської прагматичної філософії, так і західноєвропейської культурної традиції. Суттєво уточнене уявлення про два аспекти етичної концепції американського вченого – розширена теорія розвитку моральних суджень Жана Піаже та презентовані ідеї Джона Дьюї про виховання і формування «справедливого суспільства», що дозволило вперше розглянути вчення
Л.Кольберга в контексті еволюційної епістемології.
В диссертации представлена целостная научная концепция американского философа-моралиста, психолога, педагога XX столетия Лоуренса Кольберга, формирование мировоззренческих, теоретических и методологических принципов которого происходило под влиянием как американской прагматической философии, так и западноевропейской культурной традиции; анализируется содержание этической проблематики в его философии, определяется место научной теории ученого в истории американской философии. В работе существенно уточнено представление о двух аспектах этической концепции американского ученого – расширена теория развития моральных суждений Жана Пиаже и презентованы идеи Джона Дьюи о воспитании и формировании «справедливого сообщества», что позволило едва ли не впервые рассмотреть учение Л.Кольберга в контексте эволюционной эпистемологии.
The thesis provides the integrated scientific concept of the American philosopher-moralist, psychologist, educator of the XX-th century, Lawrence Kohlberg, whose ideological, theoretical and methodological principles were formed under the influence of both American pragmatic philosophy and West-European cultural tradition. Two aspects of the ethical concept have been verified significantly. Jean Piaget’s theory of moral reasoning development has been broadened and John Dewey’s ideas of education and formation of the “just community” have been presented which first make it possible to consider L. Kohlberg’s theory in the context of evolutionary epistemology.