У статті розглянуто та проаналізовано значення науково-педагогічної школи В.П. Дущенка для сучасного етапу розвитку технічної теплофізики, освіти та науки в цілому. Наукова школа професора В. П. Дущенка варта вивчення, як з токи зору пізнання набутого досвіду науковця–професіонала у галузі теорії теплофізики та практики проведення експериментальних досліджень явищ тепло-масо-і електропереносу в різноманітних дисперсних середовищах, зокрема і в полімерних системах, так і з точки зору оволодіння досвідом мудрого вихователя, вчителя і новатора у галузі психології та педагогіки. Професор В.П.Дущенко є автором понад чотирьохсот наукових праць, зокрема підручників і навчальних посібників для педінститутів і загальноосвітніх шкіл. В.П.Дущенком була створена власна наукова школа в галузі тепломасопереносу. Дослідження, які він започаткував, продовжили його учні в Україні та за її межами.
The article examines and analyzes the significance of the scientific and pedagogical school of V.P. Duschenko for the modern stage of development of technical thermal physics, education and science in general. The scientific school of Professor V. P. Dushchenko is worth studying, both from the point of view of learning about the acquired experience of a scientist-professional in the field of the theory of thermophysics and the practice of conducting experimental studies of heat, mass, and electrical transfer phenomena in various dispersed media, in particular in polymer systems, and from the point of view of mastering the experience of a wise educator, teacher and innovator in the field of psychology and pedagogy. Professor V. P. Dushchenko is the author of more than four hundred scientific works, including textbooks and teaching aids for pedagogical institutes and secondary schools. All his life V.P. Dushchenko was engaged in scientific and pedagogical activities, he paid a lot of attention to pedagogy and solving organizational and practical tasks of educational activities. V. P. Dushchenko created his own scientific school in the field of heat and mass transfer. The research he started was continued by his students in Ukraine and abroad.