Дисертаційне дослідження присвячено виявленню психологічних основ процесу літературної творчості в юності. Проаналізовано стан вивчення проблеми літературної творчості в умовах сучасного мультипарадигмального етапу розвитку психологічної науки, обґрунтовано вивчення літературної творчості з позицій системного підходу та системно-стратегічної концепції творчої діяльності, визначено можливість застосування новітньої теорії тексту та теорії динамічних систем під час психологічного аналізу процесу породження вербально-художнього тексту, досліджено вікові відмінності та мотиваційні особливості особистості в юнацькому віці, здійснено біографічне експериментальне дослідження процесу літературної творчості авторів вербально-художнього тексту минулого, охарактеризовані дисипативні та атрактивні процеси у онтогенезі творчої особистості та виявлено їх вікову кореляцію, визначено індивідуальну специфіку літературної творчості через аналіз хронотопів, проведено порівняльний аналіз літературної творчості, образотворчої діяльності та математичної творчості, виявлено споріднені типи загальної художньо-просторової обдарованості, проведено експериментальне дослідження особливостей літературної творчості в юності авторів вербально-художнього тексту сучасності, впроваджено комплексну програму розвитку літературно обдарованих особистостей в юнацькому віці, за результатами констатувального і формувального експерименту доведено, що рівень розвитку літературних здібностей як підструктури особистості, здатної до літературної творчості, залежить від впливу збагаченого соціокультурного середовища.
В диссертационной работе исследованы психологические особенности литературного творчества в юности на основе системного подхода и системностратегической концепции творческой деятельности. Проанализированы проблемы изучения психологии литературного творчества на современном
мультипарадигмальном этапе развития науки; определены возможности использования теории динамических систем в процессе психологического анализа литературной творческой деятельности; доказано, что исследование процесса литературного творчества и его психологических особенностей возможно при условии изучения механизмов процесса создания вербального текста, охарактеризованы диссипативные и аттрактивные процессы в онтогенезе творческой личности, выявлена их возрастная корреляция. Изучение процесса литературного творчества с позиций теории динамических систем позволило установить, что процесс творчества отвечает характеристикам фрактала, а измерение хаотических процессов возможно с помощью выявления аттракторов.
This dissertation research is devoted to the study of age peculiarities of the process of literary work in youth. This work presents the analysis of the state of studying literary work problems in youth at the modern multiparadigm stage of the psychological science; gives proof of studying literary work from the position of the system-strategic approach; determines the possibility of using New Text theory and Dynamic System theory in the psychological analysis of the process of creating a verbal belles-lettres text; considers age differences and motivational peculiarities of a person in his/her youth; carries out biographical experimental research of the process of literary work of verbal belles-lettres text authors of the past; describes dissipation and attraction processes in the ontogenesis of a creative person and presents their age correlation; defines individual specific character of literary work through the chronotope analysis; carries out comparative analysis of literary, visual arts and mathematics work; reveals allied types of general artistic and spatial endowments; carries out experimental research of literary work peculiarities of verbal belles-lettres text authors of the present time. According to the results of the experimental research "The process of literary creation in adolescence, the introduction of the complex program for the development of a literary talented personality in his/her youth" it was proved that rich social surrounding makes influence upon the level of the literary skills development of a creative person.