У дисертації здійснено науковий аналіз проблеми корекції порушень у психофізичному розвитку розумово відсталих підлітків із застосуванням засобів плавання. Розроблено комплекс тестових вправ для з’ясування рівня психофізичного розвитку учнів. Обґрунтовано структуру, зміст та методичне забезпечення корекційних занять із плавання для психофізичного розвитку підлітків з розумовою відсталістю. Корекційна робота у процесі занять із плавання з розумово відсталими підлітками спрямована на психофізичний розвиток, з акцентом на такі його складові: виникнення закономірних змін у психічному розвитку, що спричиняє появу нових структур і властивостей особистості; розвиток рухових можливостей; готовність розумово відсталих підлітків до виконання дій із самообслуговування; виправлення неправильної постави; етико-естетичне виховання; виховання особистісних якостей. Методика корекційної роботи з розумово відсталими підлітками включала шість розділів (теоретичний, загальна фізична підготовка, початкове навчання плавання, навчання техніки спортивних способів плавання, ігри і розваги у воді, стрибки у воду) та передбачала застосування музики. Доведено ефективність запропонованої методики занять із плавання, що дозволяє підвищити рівень корекційно розвивальної і навчально-виховної роботи з розумово відсталими підлітками.
В работе осуществлен научный анализ проблемы коррекции нарушений в психофизическом развитии умственно отсталых подростков с применением средств плавания. В результате исследования разработан комплекс тестовых упражнений для определения уровня психофизического развития подростков, что позволяет оценить субъективную подготовленность умственно отсталого ученика к занятиям по плаванию, выявить психофизические нарушения, отметить наличие потенциальных возможностей и на этой основе спрогнозировать перспективы коррекционной помощи конкретному подростку. Разработана структура, содержание и методическое обеспечение коррекционных занятий по плаванию для психофизического развития умственно отсталых подростков. Доказана эффективность предложенной методики занятий по плаванию, что позволяет повысить уровень коррекционно-развивающей и учебно-воспитательной работы с умственно отсталыми подростками.
In the research carried out scientific analysis of problems in correcting violations of psycho-physical development of teenagers with a slight degree of mental retardation with use of swimming. A complex exercise test to determine the level of psycho-physical development of teenagers. Developed structure, content and methodology providing remedial classes to swimming for psycho-physical development of teenagers with mental retardation. Special work during sessions of swimming with teenagers with a slight degree of mental retardation focuses on psycho-physical development, with emphasis on such elements: the natural changes in mental development, leading to new structures and properties of the individual and the development of motor capacity; willingness to mentally retarded teenagers to perform acts of self, alignment, ethical and aesthetic education. Methods of remedial work with mentally retarded teenagers included six sections (theoretical, general physical training, swimming initial training, sports training equipment means swimming, games and fun in the water, jumping into the water) and includes use of swimming lessons with the music. We prove the effectiveness of the proposed methods of swimming lessons that can improve the level of remedial and development and educational work with mentally retarded teenagers.