Дисертацію присвячено проблемам виховання морального вибору в поведінці дітей дошкільного віку. У роботі подано етико-психологічні та педагогічні аспекти морального вибору дошкільників. Висвітлено вікові психолого-педагогічні особливості розвитку його компонентів. Визначено критерії і показники морального вибору та представлено систему методик діагностики рівня його розвитку в дітей. Теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику педагогічного стимулювання морального вибору дітей в умовах навчально-виховного процесу дошкільного закладу. Запропонована методика передбачає створення у повсякденні дошкільників об’єктивних умов для морального вибору та використання системи засобів і прийомів розвитку у вихованців суб’єктивної здатності його здійснювати. У роботі описано динаміку становлення морального вибору дошкільників, зумовлену цілеспрямованим педагогічним впливом, та представлено дослідження результатів апробації експериментальної методики.
Диссертация является теоретико-экспериментальным исследованием проблемы становления морального выбора детей дошкольного возраста в условиях учебно-воспитательного процесса дошкольного учреждения. В работе представлены результаты изучения динамики становления морального выбора в поведении детей, обусловленной внедрением экспериментальной методики. Установлено, что в процессе педагогического стимулирования развитие морального выбора дошкольников происходит неравномерно. Сначала в нём наблюдается спад, которому характерно общее ухудшение состояния поведения детей. Постепенно, благодаря педагогическому воздействию, поведение воспитанников в ситуациях морального выбора стабилизируется, в нём появляется устойчивая положительная динамика. В диссертации теоретически и экспериментально доказана эффективность методики педагогического стимулирования морального выбора детей 6-го года жизни.
The dissertation is dedicated to solving problems of moral choice training among infants’ behaviour. Ethic and psychological and pedagogical aspects of infants’ moral choice are regarded to. Psychological and pedagogical characteristic features of that age period are also enlighted. The indices of moral choice are defined. The stimulation of infant’s moral choice in conditions of teaching process in preparatory establishments are explained theoretically, worked out and experimentally practiced. The proposed methodics presume creation of objective conditions for making moral choice and system of methods and principles of bringing up pupils and heir ability to get it. The results of experimental methodics investigation are represented in this work.