Дослідження присвячено питанню особливостей диференційованого навчання баскетболу на уроках фізичної культури в сільських малокомплектних школах. Розкрито комплекс труднощів, пов’язаних з організацією та проведенням занять, методичним забезпеченням з фізичної культури у сільській малокомплектній школі, обґрунтовано цінність баскетболу як комплексного засобу фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, формування життєво важливих умінь і навичок, розвитку творчих здібностей і психофізіологічних якостей школярів, показано значення диференційованого підходу у навчанні фізичних вправ.
The thesis deals with the issue of peculiarities of differentiated teaching basketball at the lessons of physical training in village ungraded schools. The research discloses the complex of difficulties connected with lesson organization and lesson conducting, methodological provision of training in village ungraded schools, proves the value of basketball as a complex means of physical development, health reinforcement, vital skills and habits formation, pupils’ creative capabilities and psycho-physiological qualities development, shows significance of the differentiated approach in teaching physical exercises.