У дисертаційному дослідженні визначено особливості соціокультурного середовища села; розкрито суть соціальної активності сільської молоді, окреслено логіку побудови та функціонування моделі соціальної активності сільської молоді; подано теоретичний аналіз сучасних підходів до вирішення проблеми соціальної активності молоді; виявлено наявні проблеми соціальної активності сільської молоді; проведено комплексне соціологічне, психологічне та педагогічне дослідження, на основі якого створено модель соціокультурного середовища села, складовими якої стали: змістове наповнення соціокультурного середовища, соціально педагогічні умови та соціально-результативні показники соціальної активності. Розроблено критерії (змістовий, мотиваційний, діяльнісний), показники соціальної активності (прояв інтересу, мотиву і соціальної активності), виявлені рівні їх сформованості (високий, середній, низький) та перевірено ефективність соціально-педагогічних умов і методик щодо підвищення соціальної активності молоді у соціокультурному середовищі села.
The features of environment of village are certain in dissertation research ; essence of social activity of rural young people is exposed, logic of construction and functioning of model of social activity of rural young people is outlined ; the theoretical analysis of the modern going is given near the decision of problem of social activity of young people; found out the present problems of social activity of rural young people; complex sociological, psychological and pedagogical research is conducted what the model of environment of village, the constituents of which is created on the basis of : the semantic filling of environment, socially pedagogical terms and socially effective indexes of social activity is Developed criteria (semantic, motivational), indexes of social activity (professing interest, reason and social activity), discovered levels of their formed (high, middle, low) and efficiency of socially pedagogical terms and methods is tested in relation to the increase of social activity of young people in environment of village.