У дисертації визначено поняття «самоосвіта особистості», «самоосвіта учня», «готовність учня до самоосвіти», «уміння до самоосвіти». Розроблено та обґрунтовано методичну систему формування в учнів основної школи вмінь до самоосвіти в навчанні хімії та її модель (7 клас), що складаються з таких компонентів: цільового, змістового, процесуально-діяльнісного, контрольно-регулювального та результативно-оцінювального. Зазначено три етапи формування вмінь до самоосвіти в кожному класі: становлення, розвиток і застосування, що різняться рівнем самостійності учнів і формою організації навчання: курс за вибором «Абетка самоосвіти школяра з хімії» → урок → консультація, конференція. Створено та впроваджено в навчальний процес 7 класу методичний супровід для формування вмінь до самоосвіти в навчанні хімії (програма курсу «Абетка самоосвіти школяра з хімії. 7 клас», навчально-методичний посібник для вчителя та робочий зошит для учня). Експериментально перевірено та доведено ефективність розробленої методичної системи формування в учнів основної школи вмінь до самоосвіти на прикладі 7 класу.
Thesis deals with the notions: "self-education", «self-education of a person», «self-education of high school student», «the readiness of high school student to self-education», and also with range of skills that provide modern self-educational activity of high school student. The method of forming skills that provide modern self-educational activity during the process of study Chemistry by high school students which represents the methodical system consisting of following components: target, substantial part, procedural aspect of activity, control and regulatory function and efficiency estimation is given. Methodical support of gradual formation of skills to self-education of 7th grade students is created and put into the educational process. It consists of: curriculum of an introductory course «The Alphabet of self-education of 7th grade students in Chemistry», teacher’s manual and workbook for students. By means of method of statistical analysis the efficiency of methodical system is checked up. Results of dissertation research are put into practice in comprehensive schools.