Дисертація присвячена комплексному дослідженню історії освіти в Кримській АРСР у міжвоєнну добу. Проаналізовано вплив курсу коренізації на навчальні заклади. Висвітлені позитивні аспекти в етнополітиці в галузі освіти. На широкому фактичному матеріалі проаналізовано процеси розвитку загальноосвітніх шкіл, системи професійно-технічної освіти та робітфаків Криму. В роботі розкриті тенденції в розвитку шкільної освіти у міжвоєнну добу. Досліджено процес підготовки педагогічних кадрів в Кримській АРСР. В роботі проаналізована залежність професійно-технічних навчальних закладів від економічних показників промисловості. В дисертації проаналізована діяльність робітничих факультетів в Кримській АРСР.
The thesis is dedicated to integrated research of history of education in Crimean ASSR in the period between two world wars. The influence of korenisation on educational establishment is analyzed here. Ther have been demonstrated the positive aspekts of ethnopolitics in education. Processes of development of comprehensive schools, system of professional - technical education and working departments of Crimea are analyzed on the basis оf factual material. The work has described the tendency in school education development between 2 wars. The process of teacher’s training in Crimean ASSR has been investigated. The thesis has demonstrated the dependence of technical educational establishments from economic level of industry. The thesis has analysed the activity of working departments in Crimean ASSR.