Дисертаційне дослідження присвячено організації самостійної роботи учнів у науково-технічних гуртках позашкільних навчальних закладів. Проаналізовано теоретичні основи і педагогічний досвід самостійної роботи учнів у позашкільній освіті. Обґрунтовано і розроблено методику організації самостійної роботи учнів у науково-технічних гуртках позашкільних навчальних закладів. Встановлено, що за своєю сутністю дана методика організації самостійної роботи учнів у науково-технічних гуртках в позашкільних навчальних закладах є системою, яка складається з мети, завдань, змісту, форм, методів та засобів навчання, що базуються на використанні інформаційних технологій.
The thesis is dedicated to organizing the independent activities of schoolchildren in scientific and technical groups within the non-formal educational establishments. The theoretical basics and pedagogical experience of independent activities of schoolchildren in non-formal education were analyzed. The methodology of organizing the independent activities of schoolchildren in scientific and technical groups within the non-formal educational establishments was grounded and developed. There was found out that this methodology of organizing the independent activities of schoolchildren in scientific and technical groups within the non-formal educational establishments in its essence is a system, which consists of the objective, tasks, contents, forms, methods and instruments of teaching based on the information technologies.