Дисертаційне дослідження присвячене філософському аналізу проблем теорії і історії культури, націлене на розробку концептуально-методологічного апарату сучасної соціальної філософії, філософії освіти і педагогічної антропології стосовно аналізу проблем освітньої культури. Обґрунтовано, що вирішення цих проблем може бути найбільш ефективним при комплексному до них підході. Освітня культура – це культура, яка сприяє успішному здобуттю освіти, а у якості основних складових освітньої культури визначено знаннєві, ціннісні та поведінкові якості, які людині необхідно мати для успішного отримання освіти. Освітня культура являє собою передусім ту культуру, яка характеризує суб’єкта, який набуває освіту. Якщо освіта є частиною культури у широкому сенсі слова, то освітня культура є складовою освіти і виступає як передумова набуття нової освіти.
Dissertation is devoted the philosophical analysis of problems of theory and history of culture, it is aimed at development of conceptually-methodological organon of modern social philosophy, philosophy of education and pedagogical anthropology as it applies to the analysis of problems of educational culture. It is grounded, that working out these problems can be most effective at complex approach to them. An educational culture is a culture which is instrumental in the successful receipt of education, and as basic constituents of educational culture knowledges, valued and behavioral qualities which a man must have for a successful education receipt, are certain. Educational culture is a culture, which characterizes a subject which acquires education, foremost. If education is part of culture in wide sense of word, an educational culture is making educations and comes forward as pre-condition of acquisition of new education.