Дисертацію присвячено вивченню витоків провідних наукових ідей сучасної дефектології, їхньому аналізу та переосмисленню у світлі актуальних питань логопедичної та сурдопедагогічної науки в контексті науково-педагогічної та просвітницької діяльності Р. Г. Краєвського. Обґрунтовано чотири періоди науковопедагогічної й творчої діяльності Рудольфа Генріховича. У дисертації визначено основні наукові доробки вченого, суттєві для сучасної вітчизняної спеціальної педагогіки. Зокрема, внесок Р. Г. Краєвського в теорію та практику сурдопедагогіки стосується 4 аспектів дослідження: проблем дактилології та дактилографії; лексики та семантики міміко-жестового мовлення; авторської методики для розвитку усного мовлення дітей з вадами слуху; розробки спеціальних технічних приладів для покращення корекційної роботи з особами з вадами слуху. Внесок Р. Г. Краєвського в теорію та практику логопедії стосується 3 аспектів: активного дослідження проблем алалії, афазії та заїкання; розробки авторської класифікації мовленнєвих порушень; публікації першого україномовного підручника з логопедії.
The given thesis covers the study on the origins of the principal scientific ideas of the contemporary defectology, their analysis and reconsideration in the light of current issues of speech therapy and education of individuals with hearing impairments within the context of the scientific, teaching and educational activity of R. H. Krayevskyi. The thesis describes four periods in scientific, educational and creative work of Rudolph Krayevskyi.
The thesis defines main scientific achievements of R. H. Krayevskyi fundamental for contemporary special education. In particular, contribution to the theory and practice of surdopedagogics covers four aspects: dactylology and dactylography (finger spelling); vocabulary and semantics of the sign language; proprietary methodology for teaching children with hearing impairment spoken language; development of specialised technical aids supporting education of individuals with hearing impairments. Contribution to the theory and practice of speech therapy covers three aspects: practical studies of alalia, aphasia and stuttering; development of proprietary classification of speech disorders; publication of the first textbook on speech therapy in Ukrainian language.